7. Felsökning
Läs i det här kapitlet vid oväntat beteende eller om du misstänker något fel på produkten.
Processen för felsökning och support är för att först undersöka de vanliga problem som beskrivs in det här kapitlet.
Om du har problem med VictronConnect hänvisar vi i första hand till VictronConnect-manualen, särskilt avsnittet om felsökning.
Om inget av detta fungerar för att åtgärda problemet kan du kolla igenom vanliga frågor och svar angående din produkt och fråga expertgruppen i Victron-Community. Om problemet kvarstår ska du kontakta inköpsplatsen för teknisk support. Om du inte känner till inköpsplatsen hänvisar vi till webbsidan för Victron Energy Support.
7.1. Laddaren startar inte.
Om en laddare som fungerar som vanligt och är försedd med ström och i drift lyser eller blinkar regulatorns LED-lampor - kolla i LED-indikatorer - och kan kommunicera laddarstatus och batterispänningar via VictronConnect. Detta är inte möjligt med en enhet som inte startar.
Om enheten inte startar ska du vidta följande steg för att kontrollera varför laddaren inte fungerar.
Kontrollera om det förekommer någon mekanisk skada på dess hölje eller in-/utgångsterminaler.
Om det förekommer mekanisk skada är det troligen orsaken till problemet.
Kontrollera om enheten har brännmärken eller om det luktar bränt.
Om det förekommer brännmärken är det troligen orsaken till problemet. Observera att enheten är ingjuten och det kan förekomma en viss doft när den blir varm/het vid laddning.
Mät batterispänningen vid laddarens batterianslutningar med en multimeter.för att utesluta möjliga problem med kablar, säkringar och/eller kretsbrytare som är belägna på vägen mellan batteriet och laddaren.
Gör följande beroende på resultatet av mätningen:
Batterispänning
Driftstatus
Åtgärd att vidta
Ingen spänning
Av
Återställ batteriförsörjningen:
- kontrollera externa säkringar
- kontrollera om det finns lösa ledningar eller skadade kablar
- kontrollera om det finns dåliga klämmor och dragtesta ledningarna.
Korrekt spänning
Av
Det kan vara något fel på laddaren
Kontakta din Victron-återförsäljare eller leverantör.
Laddaren anslöts av misstag med omvänd batteripolaritet (se Polaritetskontroll innan anslutning av batteriet, täcks inte av garantin). Byt ut laddaren.
Korrekt spänning
Av på grund av att fjärrlänken inte är ansluten.
Återställ fjärrlänken:
Det lägsta kravet för terminalen för fjärrstyrning av/på är en metallögla mellan stiften L och H.
Om ett BMS styr Orions fjärrstyrning av/på ska du säkerställa att den här anslutningen fungerar enligt vad som anges i Kablar för fjärrstyrd av/på.
7.2. Batteriet laddar inte
Det finns ett flertal orsaker till varför Orion Smart inte laddar batterierna. Följande steg är avsedda att hjälpa till med felsökning och korrigeringsåtgärder.
Det finns flera anledningar till varför batteriet inte laddar:
Problem med batteriet eller systemkablar
Felaktiga inställningar, såsom batteriinställningar, låsning av ingångsspänning och avkänning av motorfrånkoppling
Ett BMS eller någon annan enhet fjärrstyr Orion Smart via dess fjärrstyrning av/på.
Om den inte styrs från sin fjärrstyrning av/på saknar den en metallögla mellan stiften L och H.
Kolla först om appen VictronConnect visar på statussidan varför laddning är inaktiverad.
Detta kan bero på att fjärringången är inaktiverad i batteriinställningarna, eller att att laddning är inaktiverad på grund av att låsning av ingångsspänning och/eller avkänning av motorfrånkoppling har detekterats.
Meddelande i VictronConnect
Åtgärd att vidta
Fjärringång inaktiv
Rådgör med Kablar för fjärrstyrd av/på och kontrollera ledningarna.
Kontrollera så att kopplingsplinten för funktionen fjärrstyrning av/på är isatt.
Kontrollera för kontinuitet om en metallögla eller en enkel brytare används mellan stiften L och H.
Säkerställ att ATC-anslutningen fungerar om ett BMS styr fjärringången.
Inaktiverad i inställningar
Aktivera laddaren i batteriinställningarna.
Låsning ingångsspänning
Se steg 3.
Motorfrånkoppling detekterad
Se steg 4.
Kontrollera batterikablarna för skadade kablar, lösa anslutningar, dåliga klämmor eller en trasig batterisäkring
Har trådarna skalats av tillräckligt och fästs med korrekt vridmoment?
Saker att kontrollera
Åtgärd att vidta
Använder du rätt kablar och har trådarna skalats av tillräckligt, fästs med korrekt vridmoment och har de god kontakt med pluggen/terminalerna?
Se Rekommenderat vridmoment och Rekommendationer för kabel och säkring.
Finns det brännmärken på terminalerna eller har kablarna eller kontaktdonet smält?
Byt ut enheten. Denna typ av skada täcks vanligtvis inte av garantin.
Kontrollera batteriinställningarna i appen VictronConnect.
Felaktiga batteriinställningar kan leda till att laddaren växlar till absorptions- eller floatladdning för tidigt. Batteriet är då inte fulladdat.
Beskrivning/Symtom
Åtgärd att vidta
Batteriet blir inte fulladdat.
Kontrollera absorptionsspänningen i batteriinställningarna och säkerställ att den är inställd på de värden tillverkaren rekommenderar. Se Laddarläge - Batteriinställningar.
Säkerställ att laddningsläge är aktivt i inställningarna. Energiförsörjningsläge följer ingen laddningsalgoritm och utgångsspänningen kan vara för lågt inställd.
Batteriet blir inte fulladdat men låsning av ingångsspänning är aktiverad och ingångsspänningen är under låsningsvärdet.
Detta åtföljs av meddelandet ”Laddning är inaktiv på grund av: Låsning av ingångsspänning” på statussidan i appen VictronConnect.
Säkerställ att ingångsspänningen är högre än omstartsvärdet eller inaktivera funktionen låsning av ingångsspänning i inställningarna. Se Laddarläge.
VictronConnect visar en utgångsspänning som är högre än för det laddade batteriet enligt mätning med en batteriövervakare eller DMM.
I allmänhet är spänningen som mäts upp på laddarens utgång alltid högre än den i batteriet som är anslutet till den utgången så länge som det flyter en hög ström.
Likväl kan en dålig anslutning mellan utgången och batterianslutningen leda till samma symtom. Kontrollera återigen steg 2 och säkerställ att alla anslutningar har lägsta möjliga motstånd.
Kontrollera inställningarna för motorfrånkoppling i appen VictronConnect.
Felaktiga inställningar för avkänning av motorfrånkoppling kan leda till att batteriet inte laddas.
Beskrivning/Symtom
Åtgärd att vidta
Batteriet laddar inte på grund av att startspänningsvärdet är för högt för den valda generatortypen (uppnår aldrig detta värde).
Detta åtföljs av meddelandet ”Laddning är inaktiv på grund av: Motorfrånkoppling detekterad” på statussidan i appen VictronConnect.
Sänk startspänningsvärdet och säkerställ att generatorn stödjer det. Se Inställning av avkänning av motorfrånkoppling med VictronConnect.
Batteriet blir inte fulladdat på grund av att frånkopplingsvärdet är inställt för högt och laddaren slutar ladda för tidigt.
Detta åtföljs av meddelandet ”Laddning är inaktiv på grund av: Motorfrånkoppling detekterad” på statussidan i appen VictronConnect.
Öka värdet för frånkopplingsspänning: Se Inställning av avkänning av motorfrånkoppling med VictronConnect
7.3. Bluetooth-anslutningsproblem med VictronConnect
I normaltillstånd skulle den blå Bluetooth-LED-lampan blinka var 0,8 sekunder när det finns en anslutning mellan appen VictronConnect och Orion-Tr Smart DC-DC-laddare. Se avsnittet LED-indikatorer och lär dig mer om betydelsen av de olika LED-koderna.
Om inte, kontrollera följande:
Blå LED-status: | LED-varaktighet | Åtgärd att vidta |
---|---|---|
Off (av) | - | Ingen ingångsspänning: Bluetooth-regulatorn försörjs av batteriet anslutet till ingångsterminalerna. Återställ batteriförsörjningen. Bluetooth har inaktiverats i inställningarna i VictronConnect: Denna åtgärd kan inte ångras. Vi rekommenderar att du låter Bluetooth vara på hela tiden. Bluetooth-alternativet ”Aktiv i 30 sekunder” valdes på produktinfo-sidan. Det betyder att Bluetooth är aktiv i 30 sekunder efter att Orion har satts igång. Efter 30 sekunder stängs Bluetooth av till nästa igångsättning. Koppla från, och koppla sen på batteriingångskabeln. Anslut sen till Orion via VictronConnect inom 30 sekunder och ställ in Bluetooth-alternativet till ”Aktiv”. Om inget av det ovan nämnda fungerar kan enheten vara trasig. Skicka då in ett garantikrav. |
Blinkar | Var 0,8 sekunder | Det finns redan en aktiv Bluetooth-anslutning. Endast en telefon eller surfplatta kan anslutas via Bluetooth åt gången. Det kanske redan finns en annan telefon eller platta ansluten? En tydlig indikator för detta är att Orion visas i VictronConnect men är gråmarkerad. |
För alla andra anslutningsproblem hänvisar vi till VictronConnect-manualen för felsökning av problem med Bluetooth-anslutningen. |
7.4. Felkoder
Felkoderna visas i appen VictronConnect.
Se följande länk för den mest uppdaterade versionen av listan: https://www.victronenergy.com/live/mppt-error-codes.
Det här felet återställs automatiskt när batterispänningen har sjunkit. Felet kan bero på andra laddningsenheter kopplade till batteriet eller ett fel i laddningsregulatorn.
Strömterminaler överhettade, kontrollera kablar, inklusive kabeltyp och trådtyp och/eller fäst bultar om möjligt.
Det här felet återställs automatiskt.
Det här tillståndet påvisar en överström på batterisidan. Det kan inträffa när ett batteri är fäst på enheten med ett kontaktdon. Eller om laddaren startar utan ett batteri anslutet men ansluten till en växelriktare som har en stor ingångskapacitans.
Det här felet återställs automatiskt. Om felet inte återställs automatiskt, koppla ur laddaren ur alla strömkällor, vänta 3 minuter och slå på strömmen igen. Om felet kvarstår är laddningsregulatorn förmodligen defekt.
Om enheten inte fungerar och fel 116 kommer upp som det aktiva felet är enheten defekt. Kontakta din återförsäljare för ett utbyte.
Om felet endast är synligt i historikdatan och enheten fungerar normalt kan detta fel ignoreras utan problem. Förklaring: när enheten förses med ström för första gången i fabriken har den inga kalibreringsuppgifter och fel 116 rapporteras. Detta skulle såklart ha raderats men i början lämnade enheter fabriken med det här meddelandet fortfarande kvar i historiken.
Laddaren kan inte läsa sin konfigurering och har stannat.
Felet återställs inte automatiskt För att få den att fungera igen:
Återställ den först till fabriksinställningar. (uppe till höger i VictronConnect, klicka på de tre punkterna)
Koppla bort laddningsregulatorn från alla strömkällor.
Vänta 3 minuter och förse den med ström igen.
Återkonfigurering av laddaren
Rapportera detta till din Victron-återförsäljare och be hen skicka detta vidare till Victron eftersom det här felet aldrig borde uppstå. Ange helst fast programvaruversion och andra specifika uppgifter (VRM, URL, skärmdumpar från VictronConnect eller dyl.).