4. Installation
4.1. Montering
Monteras vertikalt på en icke brandfarlig yta, med kraftuttagen vända nedåt.
Observera ett minimumavstånd på 10 cm under och över enheten för optimal kylning.
Montera nära batteriet, men aldrig direkt ovanför batteriet för att förhindra skador på grund av batteriets gaser.
Se Bilaga i den här manualen för solcellsladdarens dimensionsritning och där anges även monteringshålen.
4.2. Rekommendationer för kabel och säkring
Observera
Använd flexibla flertrådiga kopparkablar till batterianslutningar.
Diametern på varje enskild tråd i kabeln får inte överstiga 0,4 mm (0,016 tum) eller ha ett ytskikt på över 0,125 mm² (AWG26).
Den maximala drifttemperaturen är 90 °C (194 °F).
En 16 mm² kabel bör t.ex. ha minst 122 trådar (klass 5 eller högre tvinning enligt VDE 0295, IEC 20228 och BS6360). Exempel på passande kablar: klass 5 ”tri-klassad”-kabel (den är godkänd enligt tre standarder: amerikansk (UL), kanadensisk (CSA) och brittisk (BS)).
Med tjockare trådar kommer kontaktarean att vara för liten och det resulterande höga kontaktmotståndet kommer att orsaka allvarlig överhettning och så småningom brand. Se bilden nedan för exempel på vilka kablar som kan användas och vilka inte.
Rekommenderad kabeltyp
För korrekt anslutning av en kabel till ingångs-/utgångsskruvterminalerna kan tvinnade kablar med flexibla och väldigt flexibla kärnor användas i enlighet med:
IEC 60228 - Klass 2 (tvinnade), Klass 5 (flexibla), Klass 6 (väldigt flexibla)
UL486A-B - Klass B/C (tvinnade), Klass I (flexibla), Klass K (väldigt flexibla)
Kablar med tvinnad kärna är väldigt stela vilket innebär att de sällan används i praktiken. Tabellen nedan ger en översikt över hur man kan känna igen de olika kabelklasserna.
Enkel tråddiameter i bunten | ||||
---|---|---|---|---|
Nominellt tvärsnitt | Klass 5 (IEC) | Klass 6 (IEC) | Klass I (UL) | Klass K (UL) |
9 AWG | 24 AWG | 30 AWG | ||
6 mm2 | 0,3 mm | 0,2 mm | ||
7 AWG | 24 AWG | 30 AWG | ||
10 mm2 | 0,4 mm | 0,2 mm | - | - |
6 AWG | - | - | 24 AWG | 30 AWG |
16 mm2 | 0,4 mm | 0,2 mm | - | - |
4 AWG | - | - | 24 AWG | 30 AWG |
För kablar i tabellen ovan krävs ingen användning av kabelskor. Om en ännu smalare kabel används kan en kabelsko hjälpa till att samla ihop de lösa trådarna. Det är dock upp till installatören att säkerställa att kabeln är korrekt säkrad. Med eller utan en kabelsko måste anslutningskabeln vara ordentligt fastklämd för att säkerställa lågt kontaktmotstånd.
Förberedelser för korrekt montering av tunna tvinnade trådar i skruvterminalblocket
Klipp kabeln rakt utan några lösa eller brutna trådar. Genom att använda en avbitartång får du ett rakt snitt.
Säkerställ att inga tunna trådar klipps av när du skalar av isoleringen.
Öppna skruven på skruvterminalblocket helt för att undvika att tunna trådar fastnar bakom skruven och fastnar ihop. Var extra noga med detta när du använder den största kabeldiametern.
Fäst skruven med korrekt vridmoment, se Rekommenderat vridmoment och observera kabelstorlek och kabelklass. Tillämpa aldrig lägre än rekommenderat vridmoment.
Håll det rekommenderade vridmomentet i minst fem sekunder, detta ger skruven tid att ställa in sig på inställt vridmoment. Det maximerar kraften på kabeln och därmed vidhålls ett gastätt kontaktmönster under uppvärmnings- och nedkylningscykler över tid. Ta dig tid för att göra det rätt. Det är viktigt. Detta är ett Ul486-testkrav och ett krav för att fabriks- och fältinstallationer.
Säkringsrekommendation
Bild 6: Rekommendationer för kabel och säkring |
Minsta kabelmätare | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Spänningsgrad (ingång eller utgång) | Extern säkring för batteriskydd | 0,5 m | 1 m | 2 m | 5 m | 10 m |
12 V | 60 A | 6 mm2 | 10 mm2 | 10 mm2 | 16 mm2 | 16 mm2 |
24 V | 30 A | 4 mm2 | 6 mm2 | 6 mm2 | 10 mm2 | 10 mm2 |
48 V | 20 A | 2.5 mm2 | 4 mm2 | 4 mm2 | 6 mm2 | 6 mm2 |
4.3. Polaritetskontroll innan anslutning av batteriet
Varning
Orion Smart DC-DC-laddaren är inte skyddad mot omvänd batteripolaritet och ingen skada som orsakas av detta täcks av garantin. En enhet som har skadats på grund av omvänd polaritet kan inte repareras.
Kontrollera alltid batteripolariteten innan du ansluter eller återansluter batterikablarna till Orion Smart-laddaren.
Försök inte fästa batterikablarna till Orion om inte ingångs- och utgångsterminalerna är säkert åtkomlig.
Var försiktig så att du inte böjer individuella trådar när du för in kablarna i ingångs- eller utgångsterminalerna.
Anslut batterikablarna till Orion först, kontrollera batteripolariteten igen och anslut därefter batteriet.
Notera
En enhet som har skadats på grund av omvänd polaritet kan inte repareras. Försök inte att öppna enheten. Enheten är ingjuten och innehåller inga servicebara delar eller bytbara säkringar.
4.4. Rekommenderat vridmoment
Vridmoment: 1,6 Nm
4.5. Anslutningsinställning för DC-DC-strömförsörjningsläge
Koppla från fjärrstyrning av/på, ta bort kabelbryggan eller koppla ur kopplingsplinten.
Anslut ingångens försörjningskablar
Öppna VictronConnect-appen för att konfigurera enheten. Se Energiförsörjningsläge (justera alltid utgångsspänningen innan du parallellansluter eller ansluter ett batteri).
Anslut belastningen. Orion är nu klar för användning som en strömkälla.
Återanslut fjärrstyrningen På/Av för att aktivera enheten.
Bild 1: Vanlig anslutningsinställning som en DC-DC-strömkälla
4.6. Anslutningsinställning för laddningsläge
Koppla från fjärrstyrning av/på, ta bort kabelbryggan eller koppla ur kopplingsplinten.
Anslut ingångens försörjningskablar
Öppna appen VictronConnect för att ställa in produkten. Se Laddarläge (ställ alltid in den korrekta laddningsalgoritmen innan du ansluter ett batteri).
Anslut batteriet som ska laddas.
Återanslut fjärrstyrningen På/Av för att aktivera produkten.
Figur 2: Typisk anslutningsinställning som laddare
4.7. Kablar för fjärrstyrd av/på
Den rekommenderade användningen av fjärrstyrd På- och avslagning är:
a) En omkopplare kopplad mellan L-H-stiften (På-nivå impedans mellan L-H-stiften: < 500 kΩ)
b) En brytare kopplad mellan (ingång/start) batteriets plus och H-stift (På-nivå: > 3 V)
c) En brytare mellan L-stiftet och (ingång/start) jord (På-nivå: <5 V)
d) Isolerad på/av fjärrkabel t.ex. styrd av en (small)BMS
Obs!
Spänningstolerans L & H-stift: +/- 70VDC
a) L-H-stiftkablar | b) H-stiftkablar | c) L-stiftkablar | |
d) Isolerad på/av fjärrkabel | |||
Bild 3: Anslutningar för fjärrstyrning På/Av |
4.8. Förbikoppling av avkänning av motorfrånkoppling
I laddningsläge bestämmer funktionen ”avkänningsssekvens för motorfrånkoppling” om villkoren är uppfyllda för att påbörja laddning, se Avkänning av motorfrånkoppling. ”Förbikoppling av avkänning av motorfrånkoppling” tvingar laddaren att tillåta laddning oberoende av ”avkänning av motorfrånkoppling”-funktionen. Förbikoppling av avkänning av motorfrånkoppling aktiveras genom att applicera >7 V på fjärrstiftet L. Detta gör det möjligt för en extern styrning (t.ex. tändningskontakt, CAN-bussmotor på detektor) att tillåta laddning
Obs!
Den här funktionen förbigår inte funktionen för fjärrstyrning av/på. Därför måste fjärranslutningarna a), b) eller d) som visas i bild 3, konfigureras i kombination med funktionen förbigå avkänning av motorfrånkoppling. Se exempel i bild 4.
Möjliggör laddning med en tändningskontakt och fjärrstyrt på-av alternativ a) |
Möjliggör laddning med en tändningskontakt och fjärrstyrt på-av alternativ d) |
Bild 4: Anslutningsdiagram för förbikoppling av avkänning av motorfrånkoppling
Notera
Om tändningsbrytaren i bild 4 är avstängd återgår laddaren till läget ”avkänning av motorfrånkoppling” och stänger inte av laddaren.
För att tvinga aktivering/inaktivering av laddning (t.ex. slå på/av ORION) utan ”avkänning av motorfrånkoppling” måste ett fjärralternativ, enligt instruktioner i Kablar för fjärrstyrd av/på, kopplas och avkänning av motorfrånkoppling måste vara avstängd i VictronConnect, se bild 5.
Bild 5: Inaktivering av avkänning av motorfrånkoppling
Varning
När avkänningen av motorfrånkoppling har stängts av i VictronConnect (tvingad laddning) dras ström från startbatteriet även om motorn inte är igång.
Notera
Under ”tvingad laddning” är låsningen av ingångsspänning den enda begränsningen som finns kvar för att inaktivera automatisk laddning. Se till att den här nivån inte är inställd för lågt, för de flesta tillämpningar är 12,5 V tillräckligt lågt.