En verklig jämförelse mellan Mono, Poly, PERC och Dual solcellsmoduler.
* This is a field test and the results are specific for this installation on this location please research which is the best solution for your own situation as the results can be different based on environmental influences.
Total solar yield as of 27/03/2023 when the results were reset:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-east: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
När du levererar dina populära kylda eller frysta produkter vill du ha en problemfri energilösning som låter dig hålla ögonen på vägen samtidigt som den håller maten perfekt kyld för förtäring. Fler och fler städer kräver nu att motorerna måste stängas av vid parkering och vissa städer har förbjudit högljudda generatorer i stadskärnan. Lösningen på detta är det elektriska standby-alternativet som erbjuds av många tillverkare. När motorn stängs av förser servicebatteriet kylutrustningen med ström för att hålla varorna kalla.
Komponenterna i Victron Energys modulsystem gör det möjligt för kylproffsen att bygga ett komplett system som exakt passar deras önskade specifikationer och budget. Fördelen med att jobba med endast ett märke innebär att endast ha en tydlig kontakt för uppgraderingar eller för att lösa ovanliga problem som kan uppstå. Det globala nätverket av Victron Energy-proffs har över 45 års erfarenhet och de står redo och till din tjänst för att översätta dina utmaningar till robusta lösningar som gör kunskapens kraft till din följeslagare.
Beroende på vika volymer som måste kylas ned finns det olika alternativ från tillverkarna av nedkylningsutrustning. Små skåpbilar kan förlita sig på nedkylningsutrustning i elektriskt stanby-läge som baseras på Dc-försörjd (12 V/24 V) nedkylning. Större lastbilar eller husvagnar fungerar bättre med Ac-baserade (110/230 V) standby-nedkylning på grund av kopplingssvårigheter som medföljer dessa höga energiförbrukare.
Låt oss nu anta att vi designar ett genomsnittligt Dc-nedkylningssystem baserat på en Mercedes Sprinter.
Den dagliga energiförbrukningen beräknas genom att lägga till summan av alla förbrukare X hur lång tid de kommer att användas under en dag: 750 W x 2,5 tim drift i standby-läge från batteriet. Lägg till alla watt från alla förbrukare som används samtidigt för att beräkna vilken toppeffekt som krävs.
Nedan hittar du förklaringar av de viktigaste designfaktorerna att överväga, klicka på frågorna för att se våra ingenjörers rekommendationer.
Övervinn alla utmaningar som dyker upp genom att kombinera (smarta) växelströmsgeneratorer, start- och servicebatterier (litium eller blysyra) med vårt stora utbud av DC-DC-laddare, batterikombinerare eller Smart BMS-produkter. Våra lösningar är särskilt utformade för fordon och ser till att båda bly- och litiumservicebatterier kan laddas (ur) ordentligt, utan att skada den/de smarta växelströmsgeneratorn/erna eller batterierna.
Strömbegränsning från två generatorer i olika storlek för att inte överstiga litiumbatteriets maximala laddningsström.
Tack vare litiumets snabba laddningsegenskaper har det valda litiumbatteriet en rekommenderad kontinuerlig laddningsström på 100 A (max 400 A, men p.g.a. cykellivslängden rekommenderas 100 A enligt databladet). Mercedes-ingenjörer rekommenderar att man inte tar mer än 50 % av kontinuerlig laddningsström från den smarta växelströmsgeneratorn på 80 A, som i sin tur levererar 40 A, som inte är nog för att dra nytta av batteriets fulla laddningsströmspotential. Den enda tillgängliga högströmsgeneratorn som passade den specifika motorn var en oreglerad sådan, med en kapacitet på 180 A. Återigen, genom att endast använda 50 % av kontinuerlig laddningsström för att inte överbelasta den andra generatorn får man en total laddningskapacitet på 130 A, vilket är nog för att ladda start- och servicebatteriet på samma gång.
Motorns växelströmsgenerator: 40 A (80 A/2)
Den andra generatorn: 90 A (180 A/2)
Total laddningssäker kapacitet: 130 A
För att säkerställa litiumbatteriets rekommenderade laddningsström (100 A9 och att generatorerna inte överbelastas måste strömbegränsning tillämpas.
2x Orion-Tr 12/12-18: För att ladda servicebatteriet med motorns standardgenerator efterfrågar den här professionella ”batteri-till-batteri” DC-DC-laddaren en säker laddningsström från den smarta generatorn. Två Orion är faktiskt parallellkopplade för att möta laddningsströmmen på 40 A som levereras direkt till servicebatteriet genom Smart BMS-strömbegränsare.
För att möta den maximala laddningspotentialen, men inte överstiga den, måste även strömmen från båda generatorerna dras inom säkra marginaler för batteriet (strömbegränsning krävs):
Batterihanteringssystem (BMS) 12/200: för att begränsa den totala laddningsströmmen (även från högströmsgeneratorn) och skydda litiumbatteriet från för hög (ur)laddning är den här kompakta och robusta lösningen är det perfekta valet för system med en belastning på upp till 200 A. Enheten består av ett ”batterihanteringssystem” 8BMS), ”strömbegränsare”, ”batterikombinerare” och ”BatteryProtect” (skydd) i en. Den hanterar och laddar litiumbatteriet snabbt och effektivt. Den begränsar laddningsströmmen till en säker nivå inom specifikationerna för generatorutgången för att förhindra generatorn från att överhettas eller slitas ut och den förhindrar för hög urladdning av batteriet.
Hur översätts systemdesignfaktorerna till ett robust system?
Fordon och båtar är utrustade med motorer som genererar rörelsekraften men de genererar även elektrisk kraft via växelströmsgeneratorer. Växelströmsgeneratorer genererar elektrisk energi med en likström (DC) från mekanisk energi som används för att lagra energi i batteribanken eller förse DC-utrustning med ström direkt.
Små motorer har små generatorer och större motorer har oftast större generatorer. Ibland är de till och med utrustade med generatorer med (extra) hög utgång för att öka utmatningen. Fordon, särskilt Euro 4/5-motorer, kan levereras med smarta (variabel spänning) generatorer, som styr utgången baserat på fordonets driftförhållanden. Det gör att de inte lyckas ladda ett andra batterisystem till en användbar nivå. Litiumservicebatterier kan medföra en tung belastning på motorns generator som troligtvis måste skyddas från överhettning eller från att slitas ut för tidigt.
Oavsett vilken växelströmsgenerator din motor har eller vilket slags batteribank det är erbjuder Victron Energy ett brett utbud av lösningar för att säkert ansluta alla sorters växelströmsgeneratorer till alla sorters batteribanker, utan att skada den smarta generatorn eller batterierna. Se vårt datablad för mer information. Kolla även din tillverkares dokumentation för att se vilken utgång din växelströmsgenerator kan tillhandahålla. Med litiumservicebanker och traditionella eller smarta växelströmsgeneratorer rekommenderar vi att du räknar med 50 % av generatorns utgångsspecifikationer för att inte överbelasta den.
Se alla våra DC-DC-laddare Se alla våra batterikombinerare Se alla våra (smarta) BMS-alternativBattery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect), the other (Smart) BMS versions are designed for vehicles or boats and offer more ‘all-in one’ functionalities.
Se alla våra batterihanteringssystemEn batteriövervakare är som en ”bränslemätare” för ditt batteri. Den registrerar hur mycket energi som förbrukas och laddas. Batteriövervakaren beräknar laddningsstatus, kvarstående kapacitet och tid till urladdning. Batterispänningen ger ingen korrekt indikation på hur fullt batteriet är (särskilt inte under belastning). En batteriövervakare gör det.
Victron Energys batteriövervakare håller koll på historikdata, som antalet laddningscykler, djupaste urladdning, högsta spänning, lägsta spänning och så vidare. Den varnar dig för kritiska tillstånd såsom låg spänning eller låg laddning och den kan till och med stänga av hela strömförsörjningen för att förhindra dyra batteriskador, eller starta en generator.
Victron erbjuder batteriövervakare med eller utan skärm och smarta versioner gör det möjligt för dig att spåra den detaljerade datan och anpassa inställningar i vår kostnadsfria app VictronConnect. Se alla våra batteriövervakare
BatteryProtect kopplar bort icke-nödvändiga belastningar innan batteriet sjunker under en förinställd nivå (en fullständig urladdning skulle kunna skada det) eller innan det har för lite kraft kvar för att starta en motor.
Victron Energy BatteryProtect har så mycket mer. Inbyggda nedstängningsfördröjningar säkerställer att viktig elektronik inte kopplas från av misstag, exempelvis när start av motor orsakar ett spänningsbortfall. Den återansluter automatiskt allting när batteriet är tillräckligt uppladdat.
BatteryProtect har en fjärrbrytare så den kan slås på/stängas av via en BMS eller brytare. Smartversionen är programmerbar via appen VictronConnect.
DC-DC-omvandlare, eller batteri-till-batteri-laddare (omvandlare med inbyggda laddningsalgoritmer) används i dubbla batterisystem, där den (smarta) generatorn och startbatteriet kombineras med servicebatteriet (av samma eller olika spänningar) för att ladda det. De kan även användas för att ladda tillämpningar som har dedicerade batterier (ex. Bogpropeller) eller för att strömförsörja tillämpningar med en annan spänning än servicebatteriets batteribank.
De flesta DC-DC-laddare kan användas i 12 V eller 24 V-system och alla passar både för bly- och litiumbatterier. Vissa modeller av DC-DC-laddare kan parallellkopplas för att öka utgångsströmmen. DC-DC-laddare är en perfekt och säker lösning för att ladda litiumbatteribanker från smarta generatorer (och även blybatterier för den delen).
Laddning av litiumbatterier från generatorn
De flesta generatorer kan inte kopplas direkt till litiumbatterierna. Ett litiumbatteri drar mer ström än vad generatorn kan förse, vilket kan leda till permanenta skador på generatorn. För att inte skada generatorn är strömbegränsning ett av alternativen för att hålla sig inom generatorns säkra område.
Victron erbjuder flera lösningar för att lösa det här problemet och en av lösningarna är DC-DC-omvandlare:
DC-utrustning är designad för att fungera direkt med strömmen som kommer ut från batteribanken (Direct Current - likström). Särskilt fordon och båtar kan ha (mycket) DC-utrustning ombord (såsom kontrollpaneler, belysning, navigeringsutrustning, autopilot, ekolod m.m.).
Vissa mindre icke-nätanslutna system kan endast drivas med likström, med 12 V-belysning, tv-apparater eller kylskåp. Större system kan kombinera AC- och DC-förbrukare.
Hur som helst är det viktigt att skydda batteriet mot för hög urladdning och för detta erbjuder Victron ”BatteryProtect”.
Servicebatteriet lagrar energi för systemets förbrukare och tillhandahåller självständig energi särskilt i stunder då ingångsströmkällorna inte är (helt) tillgängliga.
Victron Energy erbjuder flera olika sorters batteritekniker och alla är utformade för professionell användning, pålitlighet och långt serviceliv i de mest krävande miljöerna. De har en världsomspännande garanti på två år och våra datablad ger en rättvis bild av prestanda och förväntade livscykler vilket gör att du slipper oväntade investeringsöverraskningar längs vägen.
Även om det finns flera tekniker att välja mellan står det huvudsakliga valet mellan blysyra och litium vilket i huvudsak beror på förväntningarna på prestanda, kostnad-per-cykel och fysiska aspekter (storlek/vikt).
|
|
Servicebatteriet lagrar energi för systemets förbrukare och tillhandahåller självständig energi särskilt i stunder då ingångsströmkällorna inte är (helt) tillgängliga.
Victron Energy erbjuder flera olika sorters batteritekniker och alla är utformade för professionell användning, pålitlighet och långt serviceliv i de mest krävande miljöerna. De har en världsomspännande garanti på två år och våra datablad ger en rättvis bild av prestanda och förväntade livscykler vilket gör att du slipper oväntade investeringsöverraskningar längs vägen.
Även om det finns flera tekniker att välja mellan står det huvudsakliga valet mellan blysyra och litium vilket i huvudsak beror på förväntningarna på prestanda, kostnad-per-cykel och fysiska aspekter (storlek/vikt).
|
|
Startbatterier krävs för att starta din(a) motor(er). Dessa batterier är framtagna för att hantera en större urladdningsström och åtnjuta en annan teknik än servicebatterier. För att undvika att startbatteriet dräneras av misstag ska det alltid isoleras från servicebatterierna. Victron Energy erbjuder flera lösningar för olika systemtyper.
Victron Energy erbjuder flera batterikombinerare. Mer omfattande sätt att säkert koppla start- och servicebatteriet finns även tillgängliga, inklusive hur man kopplar en batterikombinerare till ett BMS, allt-i-ett smarta BMS-produkter eller DC-DC-laddare. Dessa alternativ kan erbjuda mer styrnings - och konfigureringsmöjligheter, särskilt för att skydda icke-reglerade växelströmsgeneratorer från överhettning och litiumbatterier från för hög (ur-)laddning.
Se alla våra batterikombinerare Se alla våra DC-DC-laddare Se alla våra (smarta) BMS-alternativAlla Victron Energy smarta produkter kan övervakas och styras direkt från din handflata. Anslut bara appen VictronConnect via Bluetooth och du får direktåtkomst till ditt systems prestandadata. Du kan även enkelt ändra inställningar, stänga av eller slå på enheter och mycket mer.
Icke-smarta enheter med en VE.Direct-port kan också bli smarta, genom användning av VE.Direct Bluetooth Smart dongle
Det är även möjligt att övervaka och styra ditt system på distans. Funktionen VictronConnect-Remote gör det möjligt att få fjärråtkomst till Victron-produkter med ett VE.Direct-gränssnitt genom en GX-produkt, via VRM-onlineportalen. Denna kraftfulla funktion tillåter komplett produktkonfigurering och övervakning från i princip vilken plats som helst i världen genom att använda appen VictronConnect. Upplevelsen av användargränssnittet är precis som om produkterna vore anslutna lokalt med Bluetooth eller ett kopplat VE.Direct till USB-gränssnitt.
Se vad appen VictronConnect kan göra Se våra GX-enheterVårt väletablerade globala nätverk av lokala Victron-proffs hjälper dig gärna att hitta den optimala lösningen på din utmaning.
För oss på Victron är det grundläggande att ge våra kunder snabb och kompetent service och support. Det är därför som vårt globala nätverk av Victron-proffs erbjuder tekniskt kunnande av högsta klass och åtar sig att leverera reservdelar så fort som möjligt.
Så att du kan starta eller fortsätt din resa, var än du är på väg.