En verklig jämförelse mellan Mono, Poly, PERC och Dual solcellsmoduler.
* This is a field test and the results are specific for this installation on this location please research which is the best solution for your own situation as the results can be different based on environmental influences.
Total solar yield as of 27/03/2023 when the results were reset:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-east: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
Att få båten av trailern och ge sig iväg ut på vattnet känns som ren magi. Oavsett om du ska ut och fiska, åka wakeboard eller öhoppa i några dagar innebär segling alltid frihet. Du vill ha samma känsla när det kommer till energi. Friheten att ladda din telefon och spela din favoritmusik var än du befinner dig. Victrons smarta energilösningar ger den friheten till alla småbåtar.
Tänk dig att du och en kompis åker och fiskar över helgen. Utombordsmotorn tar din lilla båt till mitten av sjön. Dagens fångst blir middagen du lagar innan ni slår läger för natten på en liten ö.
Låt oss kika på den optimala energiplanen som ger dig en bekväm och njutbar resa.
Även en liten båt är beroende av elektrisk utrustning. Allt som ingår i båten drivs med likström men du kommer att vilja ha en AC-utgång för att ladda din telefon eller dator. Alla elektriska enheter använder ett visst antal watt. Men att bara summera antal watt räcker inte. Tiden är precis lika viktig. Du kanske har 100 watt i belysning ombord men lamporna är endast på under en begränsad tid. En liten kylbox drar 50 watt men är på hela tiden.
För att ge inspiration har vi dragit upp 2 system examples baserade på ”normal” och ”hög” förbrukning.
Lamporna kanske drar 100 W per timme men används endast fyra timmar om dagen.
100 W x 4 tim = 0,4 kWh / dag
Kylboxen drar 50 W i timmen men är på hela dagen (faktiskt nedkylning och frac12; av dagen)
50 W x 24 tim/2 = 0,6 kWh/ dag
Du vill inte ha motorn igång hela tiden. Det skrämmer ju bort fisken. Lösningen är att lagra energi i ett (hus-) batteri från vilket växelriktaren omvandlar den lagrade energin till 230 V. Batteriet kan laddas med landström och från växelströmsgeneratorn under resans gång. Om du planerar resor som varar flera dagar bör du som tumregel se till att ditt batteri har tillräckligt med kapacitet så att du klarar dig i 48 timmar.
Lagringskapaciteten på ett litiumbatteri ska vara två gånger den dagliga strömförbrukningen.
På grund av dess ±50% lägre urladdningskapacitet, ska lagringskapaciteten på ett blybatteri vara fyra gånger den dagliga strömförbrukningen.
Växelriktaren ska ha rätt storlek för att kunna hantera den genomsnittliga belastningen kontinuerligt och ska matcha den förväntade toppeffekten, något som våra växelriktare hanterar väldigt väl (i genomsnitt 2 x deras kontinuerliga ström).
Normal och hög energiprofiler i kWh, baserat på den dagliga energiförbrukningen, som bör vara i balans med genereringen.
Lagringsbatterier i Ah, dubbla kapaciteten vid användning av lead-acid batterier.
Hur översätts systemdesignfaktorerna till ett robust system?
Devices you bring on board usually need an AC outlet. Think of:
As the name suggests: the battery charger recharges the boat’s battery when plugged into shore power. At the same time the Victron battery chargers will also power the boat’s electrics.
All Victron battery chargers operate automatically. You can safely keep them connected to the battery all the time, even when the boat is not in use. Waterproof chargers are also available.
Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.
Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.
Se alla våra batterihanteringssystemEn batteriövervakare är som en ”bränslemätare” för ditt batteri. Den registrerar hur mycket energi som förbrukas och laddas. Batteriövervakaren beräknar laddningsstatus, kvarstående kapacitet och tid till urladdning. Batterispänningen ger ingen korrekt indikation på hur fullt batteriet är (särskilt inte under belastning). En batteriövervakare gör det.
Victron Energys batteriövervakare håller koll på historikdata, som antalet laddningscykler, djupaste urladdning, högsta spänning, lägsta spänning och så vidare. Den varnar dig för kritiska tillstånd såsom låg spänning eller låg laddning och den kan till och med stänga av hela strömförsörjningen för att förhindra dyra batteriskador, eller starta en generator.
Victron erbjuder batteriövervakare med eller utan skärm och smarta versioner gör det möjligt för dig att spåra den detaljerade datan och anpassa inställningar i vår kostnadsfria app VictronConnect.
De flesta litiumsystem kräver ett batterihanteringssystem BMS som kan mata in batteriinformation till det större systemet. I det här ledet kan en batteriövervakare bli överflödig. Se batterihanteringssystem BMS för mer information. Se alla våra batteriövervakare
The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.
When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator. If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a Orion or Buck-Boost.
BatteryProtect kopplar bort icke-nödvändiga belastningar innan batteriet sjunker under en förinställd nivå (en fullständig urladdning skulle kunna skada det) eller innan det har för lite kraft kvar för att starta en motor.
Victron Energy BatteryProtect har så mycket mer. Inbyggda nedstängningsfördröjningar säkerställer att viktig elektronik inte kopplas från av misstag, exempelvis när start av motor orsakar ett spänningsbortfall. Den återansluter automatiskt allting när batteriet är tillräckligt uppladdat.
BatteryProtect har en fjärrbrytare så den kan slås på/stängas av via en BMS eller brytare. Smartversionen är programmerbar via appen VictronConnect.
The BMS 12/200 is a dedicated battery management system (BMS) that protects Victron Smart 12,8V LFP batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures with up to 200 Amps maximum DC current. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.
This is the only BMS that can be directly connected to an alternator, protecting them from overload/overheating. This works with a combination of an AB fuse (rated in accordance with the expected max load current of the alternator) and an internal programmable input (which limits the input current electronically to 80% of the AB fuse).
Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size AB fuses of the BMS 12/200 accordingly, see manual.
When different Lithium batteries & higher voltages are used, other solutions are needed, such as the VE.bus BMS and Lynx-Ion.
See our bigger boat types to see a bigger Lithium system and BMS See more info on alternator charging Lithium (and not blow them up)Small motor boats rely on their engine to get the job done. Their engine comes with an alternator to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.
Once the starter batteries are recharged, the engines can also recharge the house battery and power the boats electronics. When the engine is used the majority of the day, there will always be enough energy generation to compensate the daily consumption. However, when the boat isn’t used over time, batteries might run dead eventually. Our battery chargers take excellent care of your batteries when in the harbour or garage.
A small boat will have several electronic devices; they all run of the house battery. Think of:
Battery chargers recharge batteries (DC) when plugged into shore power (AC).
At the same time the Victron Energy battery chargers can also power devices directly.
All Victron Energy battery chargers are developed for professional duty. Our advanced multi step charging algorithms get the best out of your battery, giving the battery the power it needs, maintaining its health, ensuring better performance... and a longer life.
Smart models work with VictronConnect, so you can check the status and configure all settings of your battery charger remotely via Bluetooth. Chargers with different waterproof ratings (IP rating) are also available. Our wide range of models makes it easy to select the right charger, saving you the cost of having to buy a larger one.
Se alla våra laddareThe house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
The house battery supplies power to your boat’s electrical system. Choose a battery with a generous capacity as there might be long intervals between re-charges. Sometimes the starter battery doubles up as the house battery. If you opt for this set-up, make sure the battery is well protected against discharge. It will be hard to start the boat when the battery is flat.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
An inverter creates AC power from a DC source. It lets you use devices on board that need a regular AC outlet.
The inverter needs to be big enough to handle the maximum AC load you want to bring on board. If the load exceeds 375 VA, you might consider a combined inverter/charger instead. Models start at 500 VA.
The starter battery is needed to start your boat’s engine. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter battery should always be ready to go. It’s best to isolate the starter battery from all other electrical circuits on board, so it cannot be accidentally drained of power, with a BatteryCombiner.
Either in the marina or back home you’ll hook the boats charger up to shore power to recharge the battery. Shore power can also be used for maintenance and to run large AC loads.
All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to indicators like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.
See what the VictronConnect app can doEnergiförbrukningen kan variera från båt till båt och från ägare till ägare, även på småbåtar. Här är två exempel på - med en normal och en hög daglig energiförbrukning - hur en optimal energiplan för en liten båt kan se ut.
Tänk på att en rad olika faktorer spelar in när du ska designa och installera den optimala lösningen för dig: ditt Victron-proffs hjälper dig gärna med det.
Vårt väletablerade globala nätverk av lokala Victron-proffs hjälper dig gärna att hitta den optimala lösningen på din utmaning.
För oss på Victron är det grundläggande att ge våra kunder snabb och kompetent service och support. Det är därför som vårt globala nätverk av Victron-proffs erbjuder tekniskt kunnande av högsta klass och åtar sig att leverera reservdelar så fort som möjligt.
Så att du kan starta eller fortsätt din resa, var än du är på väg.