En verklig jämförelse mellan Mono, Poly, PERC och Dual solcellsmoduler.
* This is a field test and the results are specific for this installation on this location please research which is the best solution for your own situation as the results can be different based on environmental influences.
Total solar yield as of 27/03/2023 when the results were reset:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-east: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
Motorkryssare är ingenjörskonstens mästerverk. De samlar alla hemmets bekvämligheter i det kompakta utrymmet på en segelbåt. Vart du än åker vill du njuta till fullo av denna välförtjänta lyx. Victron förser dig med ett intelligent elnät som anpassar sig till alla utmaningar du kan segla på. Så att du kan luta dig tillbaka i din däckstol.
Det spelar ingen roll om du tar med familjen på öhoppning över helgen eller om du lägger till i en vacker bukt i en vecka, det är din semester och du gör precis som du vill. Detta innebär att den perfekta energilösningen varierar från båt till båt och från ägare till ägare. Med Victron kan du ordna ström till i princip alla planer men för att ge några exempel har vi illustrerat ”normala” och ”höga” energiprofiler nedan för den ”genomsnittliga” motorkryssaren.
Låt oss kika på din optimala energiplan som får allt att hända.
En motorbåt vore inte komplett utan en massa elektrisk utrustning. De flesta anordningar som används för att driva båten går på likström och större (hushålls-) apparater kräver växelström. Hur mycket ström blir det totalt? Stirra dig inte blind på antalet watt. En mikrovågsugn kanske drar 1 000 watt men endast i fyra minuter. Ett kyl/frys-kombiskåp kanske drar så lite som 100 watt men det är på dygnet runt.
För att ge inspiration har vi dragit upp 2 system examples baserade på ”normal” och ”hög” förbrukning.
Mikrovågsugnen drar 1000 W i timmen men är endast på i fyra minuter
1000W / 60 x 4 = 0.067 kWh / day
Kyl/frys-kombiskåpet drar 84 W i timmen men är på dygnet runt (oftast nedkylning och frac12; dagen).
84 W x 24 tim/2 = 1 kWh/ dag
En stor motorbåt behöver en bra energilagring och en kraftfull omvandling till 230 V. Genom att ladda en batteribank från motorerna slipper du slå på den där högljudda generatorn när du har lagt för ankar ute till havs för natten. Eftersom du kanske inte kommer att flytta på dig på ett par dagar bör ditt husbatteri ha en generös kapacitet. Som en tumregel beräknar vi energilagring med 48 timmar ombord utan land-/motor-/generator-/solcellsström.
Lagringskapaciteten på ett litiumbatteri ska vara två gånger den dagliga strömförbrukningen.
På grund av dess ±50% lägre urladdningskapacitet, ska lagringskapaciteten på ett blybatteri vara fyra gånger den dagliga strömförbrukningen.
Växelriktaren/växelriktarna ska ha rätt storlek för att kunna hantera den genomsnittliga belastningen kontinuerligt och ska matcha belastningarnas förväntade toppeffekt, något som våra växelriktare hanterar väldigt väl (i genomsnitt 2 x deras kontinuerliga ström).
Normal och hög energiprofiler i kWh, baserat på den dagliga energiförbrukningen, som bör vara i balans med genereringen.
Lagringsbatterier i Ah, dubbla kapaciteten vid användning av lead-acid batterier.
Hur översätts systemdesignfaktorerna till ett robust system?
Everything you would expect in a home can also be found on a motor cruiser. All these devices need AC to run. Think of:
The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.
When the Voltages of the starter and house batteries are the same, use a Cyrix: its current rating should be equal or bigger than the current rating of the alternator.
If the house battery is Lithium and the alternators Amperage is smaller than the house battery, or when the Voltages of the starter and house battery are different: use a DC-DC converter or Buck-Boost.
Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.
Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.
Se alla våra batterihanteringssystemDischarging your battery too far will damage it. Adding a Victron BatteryProtect will disconnect the boat’s electronics when the battery voltage drops below a pre-set level. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.
There is more to a Victron BatteryProtect. The built-in shutdown delay ensures that vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting the engine causes a short drop in battery voltage.
En batteriövervakare är som en ”bränslemätare” för ditt batteri. Den registrerar hur mycket energi som förbrukas och laddas. Batteriövervakaren beräknar laddningsstatus, kvarstående kapacitet och tid till urladdning. Batterispänningen ger ingen korrekt indikation på hur fullt batteriet är (särskilt inte under belastning). En batteriövervakare gör det.
Victron Energys batteriövervakare håller koll på historikdata, som antalet laddningscykler, djupaste urladdning, högsta spänning, lägsta spänning och så vidare. Den varnar dig för kritiska tillstånd såsom låg spänning eller låg laddning och den kan till och med stänga av hela strömförsörjningen för att förhindra dyra batteriskador, eller starta en generator.
Victron erbjuder batteriövervakare med eller utan skärm och smarta versioner gör det möjligt för dig att spåra den detaljerade datan och anpassa inställningar i vår kostnadsfria app VictronConnect.
De flesta litiumsystem kräver ett batterihanteringssystem BMS som kan mata in batteriinformation till det större systemet. I det här ledet kan en batteriövervakare bli överflödig. Se batterihanteringssystem BMS för mer information. Se alla våra batteriövervakare
Keeping grips on all the systems on board can be a hassle. The solution: tie everything together in a single boat network using NMEA communication standards. Your boat network can include navigation equipment, tank senders, battery monitoring and much more. The status information can trigger alarms and shutdowns, adding to the safety on board. The Cerbo GX now supports the NMEA2000 out protocol, allowing you to monitor your boat’s network of systems from wherever you are.
Motor cruisers have one or two diesel engines to get from harbour to horizon. The engines are designed to run continuously, for days on end. They also come with high-output alternators to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc.
Once the starter batteries are recharged, the engines can also power the boat electrics and recharge the house battery. On motor cruiser you’ll find power hungry DC equipment such as anchor windlasses and bow thrusters. The engines have to be running before you can use them.
A motor cruiser is packed with dozens of electrical devices. These are all connected to the house battery. Think of:
The Buck-Boost converter is used in dual battery systems, where the (smart) alternator and the start battery are used to charge the service battery (of equal or different voltages). The Buck-boost can be used in 12V or 24V systems and is suitable for both lead acid and lithium batteries.
Charging lithium batteries from the alternator
Alternators cannot be connected directly to most lithium batteries. A lithium battery will draw more current than the alternator can supply, which may result in alternator damage. A Buck-Boost DC/DC converter solves this problem: it acts as a current limiter between the alternator and the battery.
How to select a Buck-Boost? The current rating of the DC/DC converter has to be less than the alternator’s current rating. For example: pair a 50 Amps converter with a 60 Amps alternator. In the software the ideal throughput can be defined.
When the charging capacity exceeds the limits of the Buck-Boost, consider working with DC-DC generator(s) sized to the capacity of the battery bank.
The Victron Cerbo GX is the communication-centre of your boat’s installation, allowing you to always have perfect control from wherever you are and maximises its performance. Simply connect through our Victron Remote Management (VRM) portal, or access directly, using the optional GX Touch 50 screen, a Multi Functional Display or our VictronConnect app thanks to its added Bluetooth capability.
The Victron Cerbo GX is an easy to use visual system. Instantly monitor the battery state of charge, power consumption, power harvest from PV, generator, and mains, or check tank levels and temperature measurements. Easily control the shore power input current limit, (auto)start/stop generator(s) or even set quiet periods to avoid starting the generator in the middle of the night. Change any setting to optimise the system, follow up on alerts, perform diagnostic checks and resolve challenges remotely. The Cerbo GX turns any power challenge into an effortless experience.
A galvanic isolator prevents electrolytic corrosion. The isolator is mounted directly behind the shore power connector on board. It blocks DC currents that might leak through the shore power earth terminal. These currents can cause corrosion to all metal parts under water, like the hull, propeller, shaft, etc. The galvanic isolator should have the same power rating as the incoming shore power.
It’s a misunderstanding that galvanic corrosion occurs only in metal and aluminium hulls. In fact it can occur on any boat as soon as a metallic part (the shaft and propeller) is in contact with water. Galvanic corrosion will quickly dissolve your sacrificial anodes, and attack the shaft, propeller and other metal parts in contact with water as soon as the boat is connected to the shore-side supply. It might therefore be tempting not to connect the ground conductor: this is however extremely dangerous because Ground Fault Current Interrupters will not work nor will a fuse blow in case of a short circuit to a metal part on the boat.
The safe option is to use a Galvanic Isolator for non-metal smaller boats, or use an isolation transformer for metal boats or boats with bigger systems.
The generator provides energy when shore power is not available and the boat’s engines aren’t running (or can’t supply enough power to meet the demand). The generator is usually supplemented with a inverter/charger and a battery bank. The batteries act as a backup and allow for quiet periods at night.
Thanks to Victron’s PowerAssist, the generator doesn’t have to be sized for the maximum load. You can use a smaller generator which is cheaper to install, uses less fuel and produces less noise. The inverter automatically bridges the potential gap between supply and demand with support of the battery bank.
En GX 4G-modul lägger till mobil internetanslutning till ditt Victron Energy-system. När ditt system är inom räckhåll för ett 4G-nät skickar det data till VRM-webbsidan och du kan övervaka systemet från din smarttelefon. Modulen lägger även till GPS-spårning, spelar in dina resor och sätter upp ett geostaket runt installationen. Du får en avisering via e-post när systemet hamnar utanför geostaketsområdet.
Victron Energy erbjuder flera 4G-moduler och modemet GlobalLink 520 som fungerar utan månadsavgifter eller abonnemang under de första fem åren, samt flera 4G-moduler. Se våra 4G-modem Se vårt GlobalLink 520
The Victron GX GSM is a 3G cellular modem that enables GX devices with mobile internet for the system and connection to the VRM Portal, allowing you to monitor your system from remote. When the boat is in range of a 3G network, it will send data to the VRM website and you can monitor the boat from your smartphone. The GSM module adds tracking the boat, recording your trips and putting up a geo-fence around the boat. You will get an alert via mail when the boat travels outside the geo-fence area.
Victron Energy Cerbo GX är kommunikationscentralen för ditt systems installation, som gör det möjligt för dig att alltid ha perfekt kontroll var än du befinner dig och det maximerar prestandan. Tillvalet GX Touch 50 är ett följeslagare till Cerbo GX och dess pekskärm på fem tum ger dig en direkt översikt av ditt system och gör det möjligt att ändra inställningar på ett ögonblick.
Direktövervakning av batteriets laddningsstatus, energiförbrukning, energiupptagning från solceller, generator och huvudnätet, eller kontroll av tanknivåer och mätning av temperatur. Du kan enkelt styra strömbegränsningen av landströmsingången, (auto-) starta/stoppa generatorer eller till och med ställa in tysta perioder för att undvika att generatorn startar mitt i natten. Ändra inställningar för att optimera systemet, följ upp larm, genomför diagnoser och lös utmaningar på distans med den kostnadsfria portalen Victron Remote Management (VRM).
Cerbo GX är ett visuellt system som är enkelt att använda och som omvandlar varje energiutmaning till en lätt och ledig erfarenhet. Du ansluter enkelt via vår Victron Remote Management (VRM)-portal, eller får tillgång direkt genom att använda tillvalsskärmen GX Touch 50, en MFD-skärm eller vår app VictronConnect eftersom den är Bluetooth-anpassad.
The house battery stores power for the boat’s electrical system. Motor cruisers typically have large power demands and the house battery should have a generous capacity.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
The house battery stores power for the boat’s electrical system. Motor cruisers typically have large power demands and the house battery should have a generous capacity.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
On motor cruisers you’ll need an intelligent inverter/charger that automatically switches between various sources to cater for all power needs.
In the marina shore power will be used to feed the boat’s AC grid and charge the batteries. When no shore power is available, the batteries will power both the DC and the AC grid. Power can be drawn from the boat’s engines while sailing. If the power demand gets too high or the batteries get low, the generator will kick in to power the load and charge the batteries.
Thanks to PowerAssist, the generator doesn’t have to be sized for the maximum load. You can use a smaller generator which is cheaper to install, uses less fuel and produces less noise.
If you don’t have a generator on board, a Multiplus is all you need. With a generator on board a Quattro is the better choice.
We strongly recommend 24 Volts for new boats. The higher voltage is simply a better choice when it comes to meeting the power demands of a motor cruiser. If your boat’s system is based on 12 Volts, select a 12 Volts unit instead. If you have dissimilar battery banks, consider charging them using a DC-DC converter, or have it power several dissimilar appliances with a different voltage than the house battery.
Generally speaking, a 3 kVA unit will be big enough, unless the power consumption is higher than average. For example: when you have an air conditioner on board. If this is the case, choose a 5 kVA unit.
The Victron integration between our GX range and several leading Multi Functional Display manufacturer brands enables you to easily connect an MDF to the heart of your power system such as the Cerbo GX, or the GX enabled MultiPlus-II GX. Once connected you can easily monitor and control your boat’s power system, right on your Glass Bridge.
Usually shore power is available in the marina; it is used to run large AC equipment on board and recharge the batteries. Larger boats need a three phase supply. Sometimes shore power can’t provide enough power to cater for the total AC load of the boat. It might also just be single phase.
Often shore power is limited in how much power you can draw, i.e. just 10 Amps. Berths with higher ratings might not always be available. Victron inverter/chargers allow you set a maximum shore power current. Now you can charge your batteries and turn on any equipment without blowing a fuse. Thanks to Victron’s PowerAssist, the generator and batteries can automatically bridge the gap between supply and demand.
Sometimes shore power is less than perfect. You might run into voltage drops if you’re at the far end of the harbour. There could also be power surges, which could harm sensitive equipment on board. Victron’s inverter/chargers smooth out these problems and turn bad power into perfect power.
Solar panels won’t be able to cover all the power needed, but they can reduce the running time of the generator and fuel costs.
A solar charger - also called MPPT controller, harvests the power from the solar panels to charge the house battery. Solar chargers have the same charging cycles as our regular, fully automatic, battery chargers. When your boat is moored without shore spower, solar power is a great way to keep the batteries charged.
In a marine environment, the performance of solar panels changes constantly. Victron’s solar controllers use ultra fast maximum power point tracking to squeeze up to 30% more power out of your panels.
See our Solar Calculator to size the solar panels and select a MPPT chargerSolar panels won’t be able to cover all the power needed, but they can reduce the running time of the generator and fuel costs. Victron offers a wide range of highly efficient solar panels that are just perfect for marine use.
The starter battery is needed to start your boat’s engines. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter batteries should be ready to go. Always use a BatteryCombiner to connect the starter batteries to the rest of the electrical system; it prevents an accidental drain of power.
The GX Touch 50 display allows you to have an instant overview of your system and adjust settings in the blink of an eye. Simply connected to the Cerbo GX with one cable, its super slim 5 inch waterproof design and its top-mountable setup bring a lot of flexibility when creating a crisp and clean dashboard.
All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to values like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.
See what the VictronConnect app can doThe Lynx Distributor is a modular DC busbar, with locations for four DC fuses. It will monitor the status of each fuse, and indicate its condition with a LED on the front. When connected to a Lynx Smart BMS or Lynx Shunt, the status of the fuses will be visible in VictronConnect and VRM (when the Lynx Smart BMS is connected to a GX-device).
Multiple Lynx Distributors can be used to connect all the DC-loads and charge sources on one side of the BMS, on the other side, a Lynx Power In (without fuses) or another Lynx Distributor (with fuses) can be used to connect the battery bank to the modular busbar.
Lynx Distribution system
This product is part of the modular Lynx busbar system that also provides the Lynx Smart BMS, a dedicated Battery Management System for Victron Lithium Smart Batteries (for non Victron Lithium batteries, use the Lynx Shunt).
Se alla Lynx-modulerÖvervaka och styr dina system från Victron Energy var du än befinner dig och fånga upp potentiella problem tidigt genom att ställa in varningar och larm. Med VRM har du alltid perfekt kontroll var du än befinner dig.
VRM fungerar med en GX-enhet såsom Cerbo GX med internetanslutning, GlobalLink 520 eller GSM LTE 4G för mindre system.
Övervaka batteriets laddningsstatus, energiförbrukning och energiskörd från solceller, generator och huvudnätet i realtid. Optimera energiskörden och användningen med historiktabeller och detaljerade analyser. Fånga upp potentiella problem tidigt genom att ställa in varningar och följ upp larm för att förhindra definitiva systemfel.
Du kan enkelt styra strömbegränsningen av landströmsingången, slå på växelriktaren, (auto-) starta/stoppa generatorerna eller till och med ställa in tysta perioder för att undvika att generatorn startar mitt i natten. Med VRM kan du ändra alla inställningar, följa upp larm, genomföra testdiagnoser och lösa utmaningar var du än befinner dig.
Se alla våra GX-enheterLynx Smart BMS är ett dedicerat batterihanteringssystem för Victron Lithium Smart-batterier. (se nedan för litiumbatterier som inte kommer från Victron) Det finns flera tillgängliga BMS för våra Smart Lithium-batteriserier och Lynx Smart är det mest kompletta och funktionsrika alternativet. Dess huvudfunktion är:
Det dedicerade batterihanteringssystemet (BMS) skyddar Victrons Lithium Smart-batterier mot djupa urladdningar, överladdning och höga temperaturer. När kritiska värden överstigs agerar BMS omedelbart och belastningarna kopplas från fysiskt i händelse av en djur urladdning och laddningen stoppas om det finns risk för överladdning. Höga temperaturer triggar ett omedelbart avslut av både laddning och urladdning.
Batteriövervakning är inbyggt i Lynx Smart BMS och ingen separat batteriövervakare behövs. Med Bluetooth kan batteribanken övervakas med VictronConnect, när den är ansluten till en GX-enhet, även med VRM, vår lösning för fjärrövervakning.
Produkten är en del av det modulära Lynx-strömskenesystemet som även tillhandahåller Lynx Distributor som är en modulär DC-strömskena med fyra DC-säkringar och som övervakar deras status i VictronConnect och VRM samt andra DC-anslutningar för att hantera distribution, batteriövervakning och/eller litiumbatterihantering.
Lynx-strömskenesystem kan även användas för DC-distribution och övervakning av batterier som inte kommer från Victron. I det fallet ska Lynx Smart BMS ersättas med Lynx Shunt VE.Can för övervakning av alla andra batterier. Se alla Lynx-moduler
Energiförbrukningen kommer att variera från båt till båt och från ägare till ägare. Den optimala energiplanen ska alltid läggas upp med båtens specifikationer i åtanke. Men, för att du ska kunna börja någonstans får du två exempel - med en normal och en hög daglig energiförbrukning - på optimal energi för en motorbåt.
Tänk på att en rad olika faktorer spelar in när du ska designa och installera den optimala lösningen för dig: ditt Victron-proffs hjälper dig gärna med det.
Vårt väletablerade globala nätverk av lokala Victron-proffs hjälper dig gärna att hitta den optimala lösningen på din utmaning.
För oss på Victron är det grundläggande att ge våra kunder snabb och kompetent service och support. Det är därför som vårt globala nätverk av Victron-proffs erbjuder tekniskt kunnande av högsta klass och åtar sig att leverera reservdelar så fort som möjligt.
Så att du kan starta eller fortsätt din resa, var än du är på väg.
4 personer