En verklig jämförelse mellan Mono, Poly, PERC och Dual solcellsmoduler.
* This is a field test and the results are specific for this installation on this location please research which is the best solution for your own situation as the results can be different based on environmental influences.
Total solar yield as of 27/03/2023 when the results were reset:
Mono: 9158 kWh
Split-cell: 9511 kWh
Poly: 9113 kWh
Perc: 9471 kWh
Perc-east: 1970 kWh
Perc-west: 1730 kWh
Stora yachter erbjuder mer lyx och komfort än många vanliga hem. Eller till och med hotell. Föreställ dig själv när du går omkring i ett fullutrustat kök, umgås i ett förstklassigt nöjesrum eller sköter om ditt företag i ett sofistikerat kontor. Victron bidrar till lyxen med toppmodern utrustning som gör dig helt självgående i flera månader.
Låt oss anta att du ska tillbringa delar av året i ditt andra, flytande hem. Ombord har du tillgång till allt du behöver vilket ger dig friheten att hålla dig borta från land i flera veckor och kasta ankar i din favoritbukt. Tack vare det fullutrustade kontoret ombord kan du driva ditt företag som vanligt men med en utsikt som inte ens ett kontor på Manhattan kan slå.
Vilken är den optimala energiplanen som gör allt detta möjligt?
En lyxyacht är fylld till bredden med elektrisk utrustning. Utrustning som är kritisk för seglingen går ofta på likström men större anordningar går på växelström. I allmänhet är luftkonditioneringen den största energislukaren. Tvättmaskiner, torktumlare och avsaltningsanläggningar drar också mycket ström. Större yachter använder all möjlig sorts elektronik vilket ökar förbrukningen ännu mer.
Profiler för ”normal” och ”högre” daglig förbrukning” samt i princip obegränsad daglig förbrukning. Läs mer
Att lagra energi i batterier hjälper till att skära ner på användningen av generatorer. Genom att använda batterier på natten istället för en högljudd (huvud-) generator kan du somna skönt till ljudet av fåglarna i lagunen. Optimalt bör husbatteriet ha tillräcklig kapacitet för att klara av båten kritiska anordningar under minst 24 timmar.
Den kolossala mängden av energi måste genereras. Nätet på en stor lyxyacht kombinerar oftast flera källor för att tillmötesgå behovet. Grundstommen använder trefaser för att ta hand om de största belastningarna.
I hamnen kommer båten att vara kopplad till landström i trefas. Båtens motorer kan leverera i alla fall en del av energin under segling. Ofta behöver de hjälp av (flera) generatorer eller batterier för att kunna driva allt. Solcellspaneler kan inte leverera all energi som krävs men de kan hjälpa till att hålla bränslekostnaderna för generatorerna nere.
Stora lyxyachter är ofta utrustade med två generatorer. Den huvudsakliga generatorn förser dig med all ström du behöver för att hålla en stor fest. En lite mindre andra generator (i hybridkombination med batterierna) kan användas med färre personer ombord, en supertyst version kan ge ström åt luftkonditioneringen på natten när det är varmt ute eller åt golvvärmen när det är kallt.
Det är en experts jobb att välja rätt Victron-lösning för din yacht. Ditt Victron-proffs hjälper dig gärna att få det allra bästa ombord.
Hur översätts systemdesignfaktorerna till ett robust system?
Allt som du förväntar dig i ett stort hus kan du även hitta i ett lyxhus. Alla dessa enheter behöver växelström för att fungera. Tänk på:
Om ett batteri laddas ur för djupt skadas det. Genom att lägga till ett Victron BatteryProtect kopplas batteriet från när spänningen sjunker under en förinställd nivå. Ingen skada skedd.
There is more to a Victron BatteryProtect. Built-in shutdown delays ensure vital electronics aren’t disconnected in error, i.e. when starting an engine causes a short drop in voltage. It will also automatically reconnect everything when the battery is sufficiently recharged.
The Cyrix BatteryCombiner is the only safe way to connect the house battery to the starter battery (to start your boat’s engines). With a BatteryCombiner you can charge the house battery from the alternator without running the risk of draining the starter battery (which always should be ready to go). When other sources of power are available (eg. shore/solar/generator power), the Cyrix BatteryCombiner will allow bi-directional charging from the house battery to the starter battery.
När spänningarna på start- och husbatterierna är lika ska du använda en Cyrix: dess märkström bör vara samma eller större än generatorns märkström. Om husbatteriet är litium och om generatorns strömstyrka är lägre än husbatteriets, eller när spänningarna på startbatteriet och husbatteriet är olika, ska du använda en DC-DC-omvandlare eller Buck-Boost.
Battery management systems take excellent care of Lithium batteries, protecting the individual cells of LiFePO4 batteries against over voltage, under voltage and over temperature and will shut down or reduce charging (VE.Bus products only) or disconnect the loads when this occurs.
Victron Energy offers several BMS options, in general the VE.Bus BMS and smallBMS signal separate devices to disconnect the charging (Inverter/Chargers, Cyrix-Li, DC-DC chargers) or disconnect the loads (BatteryProtect, Inverter/Charger), the modular Lynx distribution system features the Lynx BMS and other modules for more control over the DC busbar. For vehicles and boats all-in-one functionalities are available in the Smart BMS versions for Victron Lithium batteries, but also include current limiting to protect the alternator from overheating and BatteryProtect-like functionality to shut down the loads when pre-set critical battery conditions are met.
Victron Energy also offers full flexibility when it comes to selecting a third-party off-grid battery bank (and their BMS) of choice. A large number of well supported Lithium battery manufacturers can be easily integrated through the use of a mandatory GX-device. This flexibility enables our customers to perfectly match their off-grid needs for their unique power situation. When working with unsupported brands, a Victron Energy Battery Monitor is required to pass on accurate state of charge readings to the wider system.
Se alla våra batterihanteringssystemEn batteriövervakare är som en ”bränslemätare” för ditt batteri. Den registrerar hur mycket energi som förbrukas och laddas. Batteriövervakaren beräknar laddningsstatus, kvarstående kapacitet och tid till urladdning. Batterispänningen ger ingen korrekt indikation på hur fullt batteriet är (särskilt inte under belastning). En batteriövervakare gör det.
Victron Energys batteriövervakare håller koll på historikdata, som antalet laddningscykler, djupaste urladdning, högsta spänning, lägsta spänning och så vidare. Den varnar dig för kritiska tillstånd såsom låg spänning eller låg laddning och den kan till och med stänga av hela strömförsörjningen för att förhindra dyra batteriskador, eller starta en generator.
Victron erbjuder batteriövervakare med eller utan skärm och smarta versioner gör det möjligt för dig att spåra den detaljerade datan och anpassa inställningar i vår kostnadsfria app VictronConnect.
De flesta litiumsystem kräver ett batterihanteringssystem BMS som kan mata in batteriinformation till det större systemet. I det här ledet kan en batteriövervakare bli överflödig. Se batterihanteringssystem BMS för mer information. Se alla våra batteriövervakare
Large yachts are equipped with marine engines similar to those in commercial vessels. The engines are designed to run continuously, for weeks on end. They come with high-output alternators to charge the engine batteries, drive fuel pumps, etc. They are also intended to power DC equipment like the desalination plant, winches, navigation, refrigeration, etc.
Keeping grips on all the systems on board can be a hassle. The solution: tie everything together in a single boat network using NMEA communication standards. Your boat network can include navigation equipment, tank senders, battery monitoring and much more. The status information can trigger alarms and shutdowns, adding to the safety on board. The Cerbo GX now supports the NMEA2000 out protocol, allowing you to monitor your boat’s network of systems from wherever you are.
The Victron Cerbo GX is the communication-centre of your boat’s installation, allowing you to always have perfect control from wherever you are and maximises its performance. Simply connect through our Victron Remote Management (VRM) portal, or access directly, using the optional GX Touch 50 screen, a Multi Functional Display or our VictronConnect app thanks to its added Bluetooth capability.
The Victron Cerbo GX is an easy to use visual system. Instantly monitor the battery state of charge, power consumption, power harvest from PV, generator, and mains, or check tank levels and temperature measurements. Easily control the shore power input current limit, (auto)start/stop generator(s) or even set quiet periods to avoid starting the generator in the middle of the night. Change any setting to optimise the system, follow up on alerts, perform diagnostic checks and resolve challenges remotely. The Cerbo GX turns any power challenge into an effortless experience.
A luxury yacht has a lot of DC equipment on board. Most of these devices are needed to safely operate the ship. The battery should be big enough to support them even when the ship’s engines and generators aren’t running.
Large yachts are often equipped with two or more generators. The main generator (i.e. 50 kW) covers all the power you’ll need to throw a big party. A quiet, smaller generator (i.e. 8 kW) could be used with less people on board or power the air conditioning at night when it’s hot out there, or the floor’s heating when it’s cold.
Adding batteries and Victron’s PowerAssist creates a smart hybrid power concept. It comes with several advantages:
Bigger yachts with large Lithium (house) battery banks can also have dedicated DC-DC generators to directly charge the batteries.
A GX GSM module will give you 3G internet connectivity to the on board systems. When the boat is in range of a 3G network, it will send data to the VRM website and you can monitor the boat from your smartphone. The GSM module adds tracking the boat, recording your trips and putting up a geo-fence around the boat. You will get an alert via mail when the boat travels outside the geo-fence area.
En GX 4G-modul lägger till mobil internetanslutning till ditt Victron Energy-system. När ditt system är inom räckhåll för ett 4G-nät skickar det data till VRM-webbsidan och du kan övervaka systemet från din smarttelefon. Modulen lägger även till GPS-spårning, spelar in dina resor och sätter upp ett geostaket runt installationen. Du får en avisering via e-post när systemet hamnar utanför geostaketsområdet.
Victron Energy erbjuder flera 4G-moduler och modemet GlobalLink 520 som fungerar utan månadsavgifter eller abonnemang under de första fem åren, samt flera 4G-moduler. Se våra 4G-modem Se vårt GlobalLink 520
The house battery stores power for the boat’s electrical system. Large yachts come with large power demands and the house battery should have a very large capacity.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
The house battery stores power for the boat’s electrical system. Large yachts come with large power demands and the house battery should have a very large capacity.
For a house battery you can choose from two types: lead-acid and lithium. There are various reasons to favour one over the other. Here are a few common ones:
|
|
An isolation transformer prevents electrolytic corrosion. The transformer is mounted directly behind the shore power connector on board. It blocks DC currents that might leak through the shore power earth terminal. These currents can cause corrosion to all metal parts under water, like the hull, propeller, shaft, etc. The isolation transformer should have the same power rating as the incoming shore power.
It’s a misunderstanding that galvanic corrosion occurs only in metal and aluminium hulls. In fact it can occur on any boat as soon as a metallic part (the shaft and propeller) is in contact with water. Galvanic corrosion will quickly dissolve your sacrificial anodes, and attack the shaft, propeller and other metal parts in contact with water as soon as the boat is connected to the shore-side supply. It might therefore be tempting not to connect the ground conductor: this is however extremely dangerous because Ground Fault Current Interrupters will not work nor will a fuse blow in case of a short circuit to a metal part on the boat.
The safe option is to use an isolation transformer for metal boats or boats with bigger systems, sized in line with how much Watts the boat will consume from shore power.
A large yacht will take a three phase shore power supply. The large generator on board will also deliver three phases; it will run most of the day. A smaller second generator (in hybrid combination with the batteries) could be used with less people on board. a super silent version could power the air conditioning at night when it’s hot out there, or the floor’s heating when it’s cold. Without airconditioning, the inverter/charger can supply power from batteries during the night and act as a backup for the generator(s).
Thanks to Victron’s PowerAssist, the generator doesn’t have to be sized for the maximum load. You can use a smaller generator which is cheaper to install, uses less fuel and produces less noise. Also, peak demand can be met by combining the generator with Victron Quattro inverter/chargers.
A three phase inverter/charger system always consists of three interconnected inverter/chargers. Throughout the boat you’ll find three phase and single phase loads. The three phases are split into several single and three phase groups. Each group powers a number of devices. There is a switchboard in the boat, like you’ll find in your home.
The Lynx Ion BMS is a dedicated battery management system (BMS) that protects lithium batteries against deep discharges, overcharging and high temperatures. When critical values are exceeded, the BMS acts immediately: loads are disconnected physically in case of a deep discharge and charging is stopped when there is a risk of overcharging. High temperatures trigger an immediate end to both charging and discharging.
The Lynx Ion BMS is tailored for the 24 or 48 Volt HE lithium batteries. It comes in two ratings of 400 and 1,000 Amps to fit even the biggest systems. Loads and charging power are disconnected automatically in case of deep discharges, overcharges and high temperatures. Battery monitoring is built into the The Lynx Ion BMS; no separate battery monitor is needed.
The Victron integration between our GX range and several leading Multi Functional Display manufacturer brands enables you to easily connect an MDF to the heart of your power system such as the Cerbo GX, or the GX enabled Multiplus-II GX. Once connected you can easily monitor and control your boat’s power system, right on your Glass Bridge.
Everything is bigger on large luxury yachts. DC or single phase AC often isn’t enough to run the powerful thrusters, winches, pumps and pressure-washers. They need three phase AC to quench their thirst for power.
Professional kitchens and catering equipment come with appliances that take three phase AC. The boat might also have a three phase electrical boiler to provide hot water to several bathrooms and taps at the same time.
Examples of three phase equipment:
The Orion-Tr Smart DC/DC charger is used in dual battery systems, where the (smart) alternator and the start battery are used to charge the service battery (of equal or different voltages). The Orion Tr-Smart charger can be used in 12V or 24V systems and is suitable for both lead acid and lithium batteries and can be parallel connected to increase the output current.
Charging lithium batteries from the alternator
Alternators cannot be connected directly to most lithium batteries. A lithium battery will draw more current than the alternator can supply, which may result in alternator damage. A Orion-Tr Smart DC/DC charger solves this problem: it acts as a current limiter between the alternator and the battery: the battery can be safely charged without blowing up the alternator.
Please check your manufacturer for the maximum charging current of your alternator and size the configuration of DC-DC converters accordingly (the current rating of the DC/DC charger has to be less than the alternator’s current rating, or programmed to deliver less Amps).
The starter battery is needed to start your boat’s engines. These batteries are different from house batteries and engineered to deal with a large discharge current. The starter batteries should be ready to go. Always use a BatteryCombiner to connect the starter batteries to the rest of the electrical system; it prevents an accidental drain of power.
More and more yachts area equipped with solar panels. Although they will never be able to cater for all the power needed, they can reduce the running time of the generator and fuel costs. Victron offers a wide range of highly efficient solar panels that are just perfect for marine use.
Usually shore power is available in the marina; it is used to run large AC equipment on board and recharge the batteries. Larger boats need a three phase supply. Sometimes shore power can’t provide enough power to cater for the total AC load of the boat. It might also just be single phase.
Often shore power is limited in how much power you can draw, i.e. just 10 Amps. Berths with higher ratings might not always be available. Victron inverter/chargers allow you set a maximum shore power current. Now you can charge your batteries and turn on any equipment without blowing a fuse. Thanks to Victron’s PowerAssist, the generator and batteries can automatically bridge the gap between supply and demand.
Sometimes shore power is less than perfect. You might run into voltage drops if you’re at the far end of the harbour. There could also be power surges, which could harm sensitive equipment on board. Victron’s inverter/chargers smooth out these problems and turn bad power into perfect power.
A solar charger harvests the power from the solar panels to charge the house batteries. Solar chargers have the same charging cycles as a regular, fully automatic, battery charger.
In a marine environment, the performance of solar panels changes constantly. Victron’s solar controllers use ultra fast maximum power point tracking to squeeze every drop of power out of the panels.
The GX Touch 50 display allows you to have an instant overview of your system and adjust settings in the blink of an eye. Simply connected to the Cerbo GX with one cable, its super slim 5 inch waterproof design and its top-mountable setup bring a lot of flexibility when creating a crisp and clean dashboard.
All Victron products on your boat can be monitored and controlled from the palm of your hand. Just connect the VictronConnect App via Bluetooth and you’ll have direct access to values like battery voltage and current. You can also turn devices on or off, as well as change their settings.
See what the VictronConnect app can doÖvervaka och styr dina system från Victron Energy var du än befinner dig och fånga upp potentiella problem tidigt genom att ställa in varningar och larm. Med VRM har du alltid perfekt kontroll var du än befinner dig.
VRM fungerar med en GX-enhet såsom Cerbo GX med internetanslutning, GlobalLink 520 eller GSM LTE 4G för mindre system.
Övervaka batteriets laddningsstatus, energiförbrukning och energiskörd från solceller, generator och huvudnätet i realtid. Optimera energiskörden och användningen med historiktabeller och detaljerade analyser. Fånga upp potentiella problem tidigt genom att ställa in varningar och följ upp larm för att förhindra definitiva systemfel.
Du kan enkelt styra strömbegränsningen av landströmsingången, slå på växelriktaren, (auto-) starta/stoppa generatorerna eller till och med ställa in tysta perioder för att undvika att generatorn startar mitt i natten. Med VRM kan du ändra alla inställningar, följa upp larm, genomföra testdiagnoser och lösa utmaningar var du än befinner dig.
Se alla våra GX-enheterLynx Smart BMS är ett dedicerat batterihanteringssystem för Victron Lithium Smart-batterier. (se nedan för litiumbatterier som inte kommer från Victron) Det finns flera tillgängliga BMS för våra Smart Lithium-batteriserier och Lynx Smart är det mest kompletta och funktionsrika alternativet. Dess huvudfunktion är:
Det dedicerade batterihanteringssystemet (BMS) skyddar Victrons Lithium Smart-batterier mot djupa urladdningar, överladdning och höga temperaturer. När kritiska värden överstigs agerar BMS omedelbart och belastningarna kopplas från fysiskt i händelse av en djur urladdning och laddningen stoppas om det finns risk för överladdning. Höga temperaturer triggar ett omedelbart avslut av både laddning och urladdning.
Batteriövervakning är inbyggt i Lynx Smart BMS och ingen separat batteriövervakare behövs. Med Bluetooth kan batteribanken övervakas med VictronConnect, när den är ansluten till en GX-enhet, även med VRM, vår lösning för fjärrövervakning.
Produkten är en del av det modulära Lynx-strömskenesystemet som även tillhandahåller Lynx Distributor som är en modulär DC-strömskena med fyra DC-säkringar och som övervakar deras status i VictronConnect och VRM samt andra DC-anslutningar för att hantera distribution, batteriövervakning och/eller litiumbatterihantering.
Lynx-strömskenesystem kan även användas för DC-distribution och övervakning av batterier som inte kommer från Victron. I det fallet ska Lynx Smart BMS ersättas med Lynx Shunt VE.Can för övervakning av alla andra batterier. Se alla Lynx-moduler
The Lynx Distributor is a modular DC busbar, with locations for four DC fuses. It will monitor the status of each fuse, and indicate its condition with a LED on the front. When connected to a Lynx Smart BMS or Lynx Shunt, the status of the fuses will be visible in VictronConnect and VRM (when the Lynx Smart BMS is connected to a GX-device).
Multiple Lynx Distributors can be used to connect all the DC-loads and charge sources on one side of the BMS, on the other side, a Lynx Power In (without fuses) or another Lynx Distributor (with fuses) can be used to connect the battery bank to the modular busbar.
Lynx Distribution system
This product is part of the modular Lynx busbar system that also provides the Lynx Smart BMS, a dedicated Battery Management System for Victron Lithium Smart Batteries (for non Victron Lithium batteries, use the Lynx Shunt).
Se alla Lynx-modulerVårt väletablerade globala nätverk av lokala Victron-proffs hjälper dig gärna att hitta den optimala lösningen på din utmaning.
På Victron är det grundläggande att ge våra kunder snabb och kompetent service och support. Det är därför som vårt globala nätverk av Victron-proffs erbjuder tekniskt kunnande av högsta klass och som åtar sig att leverera reservdelar så fort som möjligt.
Så att du kan starta eller fortsätt din resa, var än du är på väg..