9. Felsökning och support
Vi hänvisar till detta kapitel vid oväntat beteende eller misstanke om produktfel.
Börja med att kontrollera vanliga fel som beskrivs här. Om problemet kvarstår bör du kontakta försäljningsstället (Victron-återförsäljare eller distributör) för teknisk support.
Om du är osäker på vem du ska kontakta eller inte känner till inköpsplatsen hänvisar vi till webbsidan för Victron Energy Support.
9.1. Kabelproblem
Varma kablar
Detta kan bero på ett kabel- eller kopplingsfel. Kontrollera följande:
Kontrollera om alla kabelanslutningar är fästa med ett vridmoment på 14 Nm (17Nm för M10-modellen).
Kontrollera om alla säkrade anslutningar är fästa med ett vridmoment på 14 Nm (17 Nm för M10-modellen).
Kontrollera om ytarean på kabelkärnan är tillräckligt stor för strömmen som flyter genom den kabeln.
Kontrollera om alla kabelskor har satts i korrekt och sitter tillräckligt hårt.
Andra kabelproblem
För ytterligare information om problem som kan uppstå från dålig eller felaktig kabeldragning, kabelanslutningar eller dragning av batteribank, se boken Wiring Unlimited.
9.2. Säkringsproblem
För ytterligare information om problem som kan uppstå från felaktig säkringskapacitet eller säkringstyper, se boken Wiring Unlimited.
Röd säkrings-LED på
Detta orsakas av en trasig eller saknad säkring. Det kan även orsakas av en felaktig säkring eller om säkringsanslutningen är för lös. Lynx Distributor mäter spänningen över varje säkring. Så fort den är över 0,5 V markeras säkringen som trasig och om spänningen är lägre än 0,3 V markeras den som ok.
I händelse av en felaktig eller trasig säkring - byt ut säkringen.
Om det inte finns någon säkring för att kretsen inte används - sätt i en fusksäkring i det oanvända säkringsutrymmet.
I händelse av en lös anslutning - kontrollera om båda säkringsanslutningarna är fastsatta med ett vridmoment på 14 Nm.
Röd säkrings-LED blinkar
Detta orsakas med största sannolikhet av en lös säkring eller en felaktig säkring. Hänvisning till stycket ovan.
Säkringen finns inte med i VictronConnect-listan
Kontrollera säkringsnamnet med appen VictronConnect. Om fältet för säkringsnamnet är tomt avlägsnas säkringen från övervakningen och ignoreras.
Säkringen går så fort en ny säkring är installerad
Kontrollera DC-kretsen som är fäst på säkringen för följande:
Kontrollera om det har skett en kortslutning.
Kontrollera om det finns en felaktig belastning.
Kontrollera om strömmen i kretsen inte är större än säkringskapaciteten.
Trasig batterisäkring upptäcks inte direkt
När batterierna är anslutna till flera Lynx Distributor-kretsar, och en av batterisäkringarna går, mäter inte säkringsövervakaren inte en tillräckligt hög spänning över säkringen för att utlösa säkringslarmet, till dess att batteriet laddas upp eller ur.
Trasig batterisäkring upptäcks inte
Säkringsövervakarna i Lynx Distributor-moduler med äldre fast programvara (före HQ1909) kan inte känna av en trasig säkring batterierna är anslutna till flera Lynx Distributor-kretsar.
9.3. Driftproblem i Lynx Distributor
Förses inte med ström (Inga LED-lampor)
Elektroniken som driver säkringsavkänningskretsarna och Lynx Distributor-enheten får ström från en Lynx Smart BMS eller från en Lynx VE.Can via RJ10-kabeln. När den är korrekt försedd med ström borde LED-lampan lysa antingen grön, gul eller röd. Kontrollera följande om inga LED-lampor lyser:
Kontrollera om RJ10-kabeln är ansluten och om det finns en Lynx Shunt VE.Can eller en Lynx Smart BMS i systemet.
För en Lynx Smart BMS kan det även vara så att Lynx Distributor har förlorat strömmen från Lynx Smart BMS på grund av ett tomt batteri eller att Lynx Smart BMS fjärrbrytare av/på har stängts av. För mer information se manualen för Lynx Smart BMS.
Gul ström-LED-lampa
Detta sker när det skickas någon spänning till den positiva samlingsskenan, men Lynx Distributor får fortfarande ström via RJ10-kabeln. En vanlig orsak är att huvudsäkringen i Lynx Shunt VE.Can eller en extern säkring har fått.
Kan inte kommunicera
Kommunikation med Lynx Distributor är endast möjlig tillsammans med en Lynx Smart BMS. Anslut till Lynx Smart BMS med appen VictronConnect och kontrollera om Lynx Distributor visas i appen. Kontrollera serienumret på alla Lynx Distributor-enheter, det måste vara HQ1909 eller högre för att den ska kunna kommunicera.
Kontrollera om alla Lynx Distributor-enheter är försedda med ström, ström-LED-lampan måste vara på.
Kontrollera att alla RJ10-kablar är hela och kolla om de är korrekt isatta.
Kontrollera hur många Lynx Distributor-enheter som används. Det är inte möjligt att kommunicera med fler än 4 Lynx Distributor-enheter på samma gång.
Kontrollera adresseringen av varje Lynx Distributor och kolla om alla DIP-switchar är korrekt inställda. Varje av de fyra Lynx Distributor-enheterna behöver en unik adress. Om flera Lynx Distributor-enheter har samma adress kommer endast en av dem att visas. De andra med samma adress kommer att saknas.
Lynx Distributor-namn ej sekventiella
Ett adresseringsmisstag har skett vid inställningen av DIP-switcharna.
Appen VictronConnect ”DISTRIB”-listan visar Distributor-enheter som inte används.
Det kan bero på att Lynx Smart BMS har stängt av Lynx Distributor eller på att Lynx Distributor inte är ansluten med RJ10-kabeln.
Förlorad kommunikation
Det här larmet utlöses om en Lynx Distributor detekterades av Lynx Smart BMS vid uppstart men inte längre kan se Lynx Distributor-enheten. Lynx Smart BMS skickar ett meddelande till alla Lynx Distributor-enheter var 250 ms och om Lynx Distributor inte svarar utlöses larmet om förlorad kommunikation. Den mest troliga orsaken till det här larmet är att RJ10-kabeln är frånkopplad.