4. Installation
4.1. Uppackning och hantering av batteriet
Var försiktig när du packar upp batteriet. Batterier är tunga. Lyft inte upp det vid polerna eller i dess BMS-kablar. Batteriet har två bärhandtag på varje sida. Batteriets vikt hittar du i avsnittet Tekniska data.
Bekanta dig med batteriet. Batteripolerna på toppen av batteriet har indikatorer för korrekt polaritet: en ”+”-symbol för den positiva och en ”-”-symbol för den negativa polen.
Varje batteri har två BMS-kablar för att kommunicera med BMS. En kabel har en trepolig hankontakt och den andra har en trepolig honkontakt. Beroende på batterimodellen sitter BMS-kablarna på ena sidan av batteriet eller på två motsatta sidor av batteriet.
Säkerställ att BMS-kablarnas inte fastnar eller skadas när du hanterar batteriet.
4.2. Ladda ner och installera appen VictronConnect
Ladda ner appen VictronConnect för Android, iOs eller macOS från deras respektive app-butiker. För mer information om appen, se produktsidan för VictronConnect.
4.2.1. Uppdatera batteriets fasta programvara
Innan batteriet ska användas är det viktigt att kontrollera om batteriet har den senaste fasta programvaran. Den kan kontrolleras och uppdateras med appen VictronConnect. Se också till att du har den senaste versionen av VictronConnect. Detta säkerställer att den senaste versionen av batteriets fasta programvara är tillgänglig.
Appen VictronConnect kan, vid första anslutningen, be om att få uppdatera den fasta programvaran. Om så är fallet, låt den utföra en uppdatering. Om den inte uppdaterades automatiskt, kontrollera om programvaran redan är uppdaterad med följande procedur:
|
4.3. Laddning innan användning
4.3.1. Varför man ska ladda batterier innan användning
Litiumbatterier är endast laddade till ungefär 50 % när de skickas från fabriken. Detta på grund av säkerhetsföreskrifter under transporten. På grund av olika transportrutter och förvaring har inte alla batterier samma laddningsstatus när de installeras.
Det inbyggda systemet för battericellbalansering kan endast korrigera mindre skillnader i laddningsstatus från ett batteri till ett annat. Nya batterier kan ha stora skillnader i laddningsstatus och dessa kan inte korrigeras om de har installerats på så sätt, särskilt när de är seriekopplade. Observera att den här sortens obalans, med olika laddningsstatus på batterierna, är en annan sorts obalans är den mellan cellspänningarna inuti ett batteri. Detta beror på att cellbalanseringskretsarna i ett batteri inte kan påverka cellerna i ett annat batterier. Se avsnittet om Cellbalansering för mer djupgående detaljer om cellbalansering.
4.3.2. Hur man laddar batterier innan användning
Varning
Använd alltid en BMS-styrd laddare när du laddar litiumbatterier individuellt.
Om, av någon anledning, den initiala laddningsprocessen måste utföras utan ett BMS (rekommenderas ej) hänvisar vi till avsnittet Initial laddningsprocess utan BMS i bilagan för mer information.
Initial laddningsprocess:
Om en batteribank består av batterier som är seriekopplade för att skapa en högre spänningsbank måste varje batteri laddas individuellt först. Använd en dedicerad laddare eller en växelriktare/laddare:med ett BMS för att utföra den första laddningen.
Endast ett enskilt batteri eller en bank med parallellkopplade batterier kan laddas som en enhet.
Läs i BMS-manualen för instruktioner om hur BMS ska ställas in.
Ställ in laddaren till laddarprofilen enligt vad som anges i avsnittet Inställningar för laddaren.
Säkerställ att batteriet, BMS och laddaren kommunicerar med varandra. Kontrollera detta genom att koppla från en av BMS-kablarna från BMS och verifiera om laddaren stängs av. Koppla därefter in BMS-kabeln igen och verifiera att laddaren slås på.
Sätt på laddaren och kontrollera att den laddar batteriet.
Observera att om det förekommer obalans mellan battericellerna under laddning kan BMS stänga av och slå på laddaren upprepade gånger. Du kan märka att laddaren är avstängd i några minuter och sen på igen en kort stund innan det återigen stängs av. Oroa dig inte, det här mönstret kommer att upprepas tills dess att cellerna är balanserade. Om cellerna är i balans kommer laddaren inte att stängas av förrän batteriet är fulladdat.
Batteriet är fulladdat när batteriladdaren har nått floatsteget och statusen för battericellen i appen VictronConnect är ”balanserad”. Om statusen för battericellen är ”okänd” eller ”obalanserad”, måste batteriladdaren startas om flera gånger tills statusen för battericellen är ”balanserad”. De olika statusarna beskrivs i avsnittet Cellbalansering.
4.4. Montering
Montering måste uppfylla följande krav:
Batteriet kan monteras upprätt eller på sidan, men inte med batteripolerna nedåt. Observera att detta inte gäller modellen 12,8 V/330 Ah som endast kan monteras upprätt.
Batteriet passar endast för inomhusbuk och måste installeras på en torr plats.
Batterier är tunga. Använd lämpliga hanteringsutrustningar vid förflyttning av batteriet till dess avsedda plats.
Säkerställ att batteriet är korrekt och säkert monterat eftersom det kan bli som en projektil vid en fordonsolycka.
Batterier producerar en viss mängd värme när de laddas eller laddas ur. I ventileringssyfte bör 20 mm på varje sida om batteriet hållas fritt.
4.5. Anslutning av batterikablar
Observera batteripolariteten när du kopplas batteripolerna till ett DC-system eller till andra batterier. Se till att inte kortsluta batteripolerna.
Koppla kablarna enligt anvisningarna i diagrammet.
|
Använd rätt vridmoment när du skruvar fast bultarna i enlighet med tabellen nedan och använd isolerade verktyg som passar bultens huvudstorlek.
Batterimodell | Tråd | Vridmoment |
---|---|---|
12,8V - 50 Ah, 60 Ah, 100 Ah och 25,6 V - 100 Ah | M8 | 10 Nm |
12,8 V - 160 Ah, 200 Ah och 25,6 V - 200 Ah | M8 | 14 Nm |
12,8 V - 300 Ah, 330 Ah | M10 | 20 Nm |
4.5.1. Kabeltvärsnittsarea och säkringskapacitet
Använd batterikablar med en tvärsnittsarea som matchar den ström som kan förväntas i batterisystemet.
Batterier kan producera väldigt stora strömmar och det är därför nödvändigt att alla elektriska kopplingar till batteriet är säkrade
Batterikablarna måste vara av rätt storlek för att klara av den högsta förväntade systemströmmen. Du måste använda en säkring med lämplig kapacitet för batteriets kabelstorlek.
Se boken Wiring Unlimited för mer information om kabeltvärsnittsarea, säkringstyper och säkringskapacitet.
Batteriets högsta urladdningskapacitet anges i tabellen Tekniska data. Systemströmmen och därmed även säkringskapaciteten får inte överstiga den här märkströmmen. Säkringen måste matcha den lägsta märkströmmen, som är kabelmärkströmmen, batterimärkströmmen eller systemmärkströmmen.
4.5.2. Koppling av ett enskilt batteri
|
4.5.3. Koppling av flera batterier i serie
|
4.5.4. Parallellkoppling av flera batterier
|
4.5.5. Serie/parallellkoppling av flera batterier
|
4.5.6. Batteribanker som består av olika batterier
När man bygger en batteribank bör alla batterier helst ha samma kapacitet, ålder och modell. Det finns dock situationer där detta inte är möjligt, som när kapaciteten behöver utökas genom att man lägger till fler batterier, eller när ett enda batteri i en batteribank behöver bytas ut. Följ i dessa fall riktlinjerna i tabellen nedan.
Typ av batteribank | Är olika kapaciteter tillåtna? | Är olika åldrar tillåtna? |
---|---|---|
Parallell | Ja | Ja |
Serier | Nej 1) | Ja 2) |
Serie/parallell - inom en strängserie | Nej 1) | Ja 2) |
Serie/parallell - om en hel sträng byts ut eller läggs till | Ja | Ja |
1) Alla batterier måste ha samma kapacitetsgradering och samma artikelnummer 2) Åldersskillnaden får inte överstiga tre år |
Bakgrundsinformation:
Gamla batterier har reducerad kapacitet och vid seriekoppling av dem med nya batterier eller med batterier med olika kapacitet uppstår en obalans mellan dessa. Denna obalans kommer att öka med tiden och orsakar en minskning av batteribankens totala batterikapacitet. I teorin kommer batteriet med den minsta kapaciteten att bestämma den totala kapaciteten för en seriebatteristräng men i verkligheten kommer obalansen att minska batteribankens totala kapacitet ytterligare. Till exempel, om ett 50 Ah-batteri är seriekopplat med ett 100 Ah-batteri, är den totala strängkapaciteten 50 Ah. Men med tiden blir batterierna obalanserade, och när obalansen har blivit, låt oss säga, 10 Ah, blir den totala batterikapaciteten 50 Ah-10 Ah = 40 Ah. Cellerna i batteriet med högst laddning kommer att ha en överspänning under laddning, medan de inte kan skicka överspänningen till de andra battericellerna. BMS kommer ständigt att ingripa vilket resulterar i att batteriet med minst laddning laddas ur för mycket och batteriet med högst laddning laddas för mycket.
Tips
Genom att lägga till en Batteribalanserare till en seriesträng minskar obalansen. Detta är enda gången något kan anslutas vid batteriets sammankopplingspunkter.
4.6. Anslutning av BMS
Varje batteri har två BMS-kablar med en M8-han- och M8-honkontakt som behöver anslutas till BMS.
Koppling av kablarna:
För ett enskilt batteri ska båda BTV-kablarna kopplas direkt till BMS.
För en batteribank som består av flera batterier, koppla ihop varje batteri (kedjekoppling) och anslut den första och sista BTV-kabeln till BMS. Batterierna kan kopplas samman i valfri ordning.
Om BMS är för långt borta för kablarna kan du använda förlängningskablarna som finns som tillbehör. BTV-förlängningskablarna är tillgängliga i par och finns i flera längder. För mer information se produktsidan för BTV-förlängningskabel.
4.7. Inställning och konfigurering av batteriet via VictronConnect
4.7.1. Batteriinställningar
Standardinställningarna i batteriet passar nästan alla tillämpningar. Det är inte nödvändigt att ändra dessa inställningar om inte tillämpningen kräver väldigt specifika villkor.
Använd appen VictronConnect om du måste ändra inställningar. Klicka på inställningssymbolen för att få tillgång till inställningarna .
4.7.2. Batteritemperaturavvikelser
Den här inställningen kan användas för att ställa in en avvikelse för att förbättre precisionen i batteritemperaturmätningen.
Standardvärdet är 0 °C och intervallen är -10 °C till +10 °C.
4.7.3. Lägsta temperatur - tillåt laddning
Den här inställningen fastställer den lägsta temperaturen vid vilken BMS tillåter batteriladdning.
En litiumbattericell blir permanent skadad om den laddas vid temperaturer under 5°C.
Standardvärdet är 5 °C och intervallen är -20 °C till +20 °C.
Varning
Om inställningen ändras till under 5 °C gäller inte längre garantin.
4.7.4. Tröskelvärde för förlarm vid cellunderspänning
När cellspänningen sjunker under detta tröskelvärde skickas en förlarmssignal till BMS. Syftet med förlarmet är att varna användaren att systemet är på väg att stängas ner på grund av underspänning. För mer information se avsnitt Förlarmssignal.
Standardvärdet är 3,10 V och intervallen är 2,80 V till 3,15 V.
Om tröskelvärdet för förlarm ställs in på en högre spänning kommer varningen att skickas tidigare än om det är inställt på en lägre spänning. En tidigare varning ger användaren mer tid att agera och häva en nära föreliggande nedstängning. Oavsett så är det alltid minst 30 sekunder mellan förlarmet och nedstängningen av systemet.
4.7.5. Cellspänning - tillåt urladdning
En litiumbattericell skadas om cellspänningen sjunker för lågt. Så fort en av cellerna uppnår spänningsvärdet för ”tillåt urladdning” kommer BMS att koppla från alla belastningar genom att skicka en signal till belastningen eller till enheten för belastningsfrånkoppling.
Standardvärdet (den lägsta battericellspänningen vid vilken urladdning av batteriet är tillåten) är 2,80 V (intervallen mellan 2,60 till 2,80 V).
Vi rekommenderar att du inte ändrar denna inställning. Det enda scenariot när en lägre inställning kan tillämpas är i nödsystem där det kan vara ett krav att ladda ur batteriet så mycket som möjligt och där man är villig att offra en del av batteriets totala livslängd.
Om cellspänningen för ”tillåt urladdning” är inställd på ett lågt värde kommer det att finnas lägre reservkapacitet än om den är inställd på ett högre värde, till exempel:
Vid 2,8 V cellspänning har batteriet ungefär 3 % återstående kapacitet..
Vid 2,6 V cellspänning finns det ungefär 1 % kapacitet i batteriet.
Observera
Mer reservkapacitet är viktig. När det finns lägre reservkapacitet måste batteriet återladdas nästan direkt efter att en nedstängning på grund av låg spänning har inträffat. Om batteriet inte återladdas kommer ytterligare urladdning att ske och batteriet kommer snabbt nå den punkt där en eller flera celler skadas på grund av låg cellspänning. Detta kommer att leda till permanent minskning av batteriets kapacitet och/eller livslängd.
4.8. Inställningar för laddaren
De rekommenderade laddningsparametrarna för laddningskällorna är:
För 12,8 V-modeller: 14, 20 V absorptionsspänning, 2 timmars absorptionstid och 13,50 V floatspänning
För 25,6 V-modeller: 27,40 V absorptionsspänning, 2 timmars absorptionstid och 27,00 V floatspänning
Se avsnittet Laddning av batteriet och rekommenderade inställningar för laddaren och kolla i tabellen i avsnittet Tekniska data för rekommenderad laddningsström.
Vi hänvisar till manualerna på respektive produktsida för ytterligare information om laddningsinställningarna för de enskilda laddarna eller växelriktare/laddarna.
4.9. Igångsättning
När alla anslutningar är gjorda måste systemkopplingarna kontrolleras, systemet måste förses med ström och BMS-funktionen måste kontrolleras. Följ denna checklista:
Kontrollera polariteten på alla batterikablar. | |
Kontrollera tvärsnittsarean på alla batterikablar. | |
Kontrollera om alla kabelskor har satts i korrekt. | |
Kontrollera om batterikabelkopplingarna sitter fast (överstig inte maximalt vridmoment). | |
Dra försiktigt i varje batterikabel och se om kopplingen sitter fast. | |
Kontrollera alla BMS-kabelanslutningarna och se till att kontaktskruvringarna har skruvats ner helt. | |
Anslut VictronConnect till varje batteri. | |
Kontrollera om varje batteri har den senaste versionen av fast programvara. | |
Kontrollera om varje batteri har samma inställningar. | |
Koppla systemets positiva och negativa DC-kabel till batteriet (eller batteribanken). | |
Kontrollera strängsäkringskapaciteten (om tillämpligt). | |
Installera strängsäkringen/arna (om tillämpligt). | |
Kontrollera huvudsäkringskapaciteten. | |
Installera huvudsäkringen. | |
Kontrollera om alla batteriladdningskällor har ställts in till rätt laddningsinställningar. | |
Slå på alla batteriladdare och alla belastningar. | |
Kontrollera om BMS förses med ström. | |
Koppla bort en slumpmässigt utvald BMS-kabel och verifiera att BMS kopplar från alla laddningskällor och alla belastningar. | |
Koppla åter in BMS-kabeln och kontrollera om alla laddningskällor och belastningar slås på igen. |